Pelgrimage naar de heilige bergen

Tibet, Kailash, Loes Modderman

Mount Kailash, een van de meest heilige bergen ter wereld, staat in het zuidwesten van Tibet. En is onmiddellijk herkenbaar door zijn wonderlijke vorm die als een besneeuwde ronde kegel boven het landschap uitsteekt.

Niemand beklimt Mount Kailash. Niet alleen vanwege zijn ontoegankelijkheid, maar vooral vanwege zijn heiligheid. Men loopt om Kailash heen, een pelgrimstocht die duizenden hindoes zowel als boeddhisten maken, zoals de moslims toeren om de Kaäba in Mekka. De enige die volgens de traditie de top van de berg zag is de beroemde yogi Milarepa, (11de eeuw AD) , maar die liep niet maar vloog. Hij zei “Er is geen plaats machtiger en zegenrijker dan deze. Mogen alle pelgrims welkom zijn!”

Mount Meru

De berg Kailash is de aardse vorm van Mount Meru, de esoterische berg die het middelpunt van het universum is, in de hindoe en boeddhistische mythologie. Mount Meru/Kailash is de woonplaats van Lord Shiva, die het heelal in stand houdt, en woont op de top van de berg, bijna 7.000 meter boven de vlakte.

Het valt niet mee de berg te bereiken, want goede wegen zijn er niet. En dan ben je dus pas op het beginpunt. Een omgang om de berg is 32 mijl (48 km), die meestal in drie dagen kan worden afgelegd. Met een enkele omgang zijn alle zonden van dit leven gewist en goede karma wordt ermee verkregen voor volgende levens.

Pelgrimstochten

Sommigen maken de tocht op een specifieke manier: door prosternatie, het uitstrekken van het hele lichaam op de grond bij elke stap. Op die manier kan de omgang weken duren, maar de beloning is er dan ook naar, volgens het Tibetaans boeddhisme.

Een duik in het ijskoude Manasarovarmeer, een van de hoogste meren ter wereld, hoort tot de mogelijkheden, voor wie de verdienste opweegt tegen de gezondheidsrisico’s. Boeddhisten wandelen met de klok mee, maar aanhangers van de veel oudere Bön traditie doen het omgekeerd. Monniken die geoefend zijn in Lung Gom, de op de adem gedreven manier van lopen die bijna zweven lijkt, kunnen de omgang in een dag volbrengen. Wie de moed heeft om 108 keer rond de berg te gaan, zal zeker verlicht worden.

Hoelang de heiligheid van Kailash al bestaat is onduidelijk, maar dat de mythische betekenis oeroud is kan niet missen. Daar zijn alle betrokken religies het over eens. Ook in het Westen raakte men gefascineerd door de berg die wordt gezien als een toegang tot een andere dimensie.

Tibet, Kailash, Loes Modderman
Het mythische Shambala

Nicholas Roerich (1874-1947), de Russische mysticus en schilder, dacht met vele anderen dat de berg toegang geeft tot het mythische Shambalah, een rijk dat hij zelf hoopte te vinden.

Tibet, Kailash, Loes Modderman
Mount Kailash; de piramidale vorm

De piramidale vorm, zo heel anders dan van andere bergen in de Himalaya, heeft aanleiding gegeven tot speculaties dat hij van menselijke makelij zou zijn. Met name de Russen hebben die theorie aan het begin van de 20ste eeuw verdedigd, maar tot nu toe is daar niets van gebleken. Zeker is dat gelovigen soms wonderlijke visioenen krijgen bij hun rondgang om Mount Kailash, van Shiva en Parvati, van kristallen en mystieke figuren….

Tibet, Kailash, Loes Modderman
Mount Fuji; impressie van een kunstenaar

Fuji-san

De Fuji-yama is een vulkaan op Honshu, Japans’ grootste eiland. De laatste eruptie was in 1707. Sindsdien is de berg rustig. Maar in de Japanse cultuur speelt hij een belangrijke rol. Er is bijna geen landschapskunst denkbaar zonder dat Fuji-san er op te zien is.

De grote houtsnijders, onder andere Hiroshige en Hokusai, maakten de berg vaak tot onderwerp van hun onsterfelijke kunst. Hokosai maakte zelfs een serie van 36 houtsnedes van Mount Fuji. Maar ook nu nog zijn er Japanse kunstenaars die niet op de berg uitgekeken raken. Fuji-san is 3.776 m hoog. In tegenstelling tot heilige bergen in andere landen beklimmen pelgrims de berg. Ook vrouwen, wat vroeger verboden was. Iedere zomer ondernemen 500.000 mensen de tocht naar boven. Volgens de legende ontstond de berg in een enkele dag.

Het verhaal gaat dat een houthakker, Visu, op een nacht werd gewekt door een hevig lawaai dat van onder de grond leek te komen. Hij vermoedde dat het een aardbeving was, niet ongewoon in Japan. Dus verzamelde hij ijlings zijn familie en rende het huis uit. Maar toen hij buiten kwam zag hij dat het land bij zijn huis dat vlak en doods was, nu een berg was geworden. Visu werd bevangen door ontzag, en noemde het Fuji-Yama, de berg die nooit sterft.

Geologisch dateert de berg van rond 8500 voor Christus. De mythe over de ene dag kan verband houden met een hevige eruptie rond 86 voor Christus. Vulkanen kunnen in heel korte tijd een ander uiterlijk aannemen, openbarsten of aangroeien.

Tibet, Heilige berg, Loes Modderman
Mount Fuji; impressie van een kunstenaar

Fuji-san is een bron van verhalen, en er wonen goden, waaronder de godin Sengen, de godin van Fuji, die ooit een tempel had op de top. De mythe wil dat Sengen op een wolk zat, terwijl haar onzichtbare bedienden pelgrims die niet met een puur hart de berg beklommen, naar beneden gooiden. Maar het liep niet altijd zo beroerd af.

Een andere legende vertelt over een jongen, Yosoji, die vanwege een zieke moeder naar een magiër ging, die hem aanraadde wat mee te nemen van het magische water bij de schrijn van een godheid, aan de voet van Fuji-Yama. De jongen ging op weg, maar er waren drie paden en hij kon niet kiezen. Een mooie vrouw hielp hem op de goede weg en bracht hem naar de stroom. Yosoji dronk wat en nam wat mee voor zijn moeder in een kalebas. De vrouw liet hem beloven over drie dagen terug te komen, want hij zou meer water nodig hebben. Het werden vijf bezoeken. Niet alleen zijn moeder genas, maar ook andere zieken in het dorp.

Hij keerde terug om de schone dame te bedanken, maar zij was er niet meer en de stroom ook niet. Yosoji was ontroostbaar. Ineens stond ze achter hem. Hij vroeg haar naam, maar die wilde ze niet vertellen.

Tibet, Kailash, Loes Modderman
Fuji-San; wolken als deze kunnen makkelijk een godin verbergen

Toen kwam er een wolk die haar opnam, en haar naar boven bracht naar de top van de berg. Vanuit de hemel liet ze een takje met bloesem vallen, dat hij altijd bewaarde: zijn moeder was genezen door Sengen, de godin van Mt Fuj-Yama.

Bron: Eerder verschenen in BRES 284

 

Anders Tibetaans en heilig op Trefpunt: Op weg naar geluk
Loes Modderman
Over Loes Modderman 10 Artikelen
Loes Modderman is geboren en getogen in Amsterdam. De liefde voor boeken, taal en schrijven kreeg ze van huis uit mee. In haar tienerjaren raakte ze geïnteresseerd in wereldculturen, mythologie en religies. Loes werkte vele jaren in de gezondheidszorg en als zelfstandig micro-fotograaf, studeerde Engels en Hebreeuws. Ze schreef de boeken 'Dubbelklik' en 'Bergen stenen, korrels zand en publiceert tevens op haar eigen website scienceart.nl. Modderman is medewerkster van magazine Bres, dat het kompas richt op universele spiritualiteit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*