VN-rapporteur: Thais verplicht boeddhistisch onderwijs beperkt religieuze vrijheid

Rob Vreeburg, Thais boeddhisme, Godsdienstonderwijs
Studenten doen hun boeddhistische plicht tijdens ceremonie in Phetchaburi
Foto Khaosod English

Het toekennen van privileges aan het boeddhisme staat haaks op het principe van religieuze vrijheid, meent Ahmed Shaheed, voor de VN-mensenrechtcommissie Speciaal Rapporteur over Vrijheid van Religie.  Tijdens een bijeenkomst op 20 augustus in de Foreign Correspondents Club in Bangkok zei Shaheed dat  ‘het promoten van één specifieke religie discriminerend is omdat het andere overtuigingen onderdrukt,’

Rob Vreeburg, Boeddhistisch onderwijs, Godsdienstonderwijs
Speciaal Rapporteur Ahmed Shaheed

“Het is in conflict met de gelijke rechten voor alle religies. Omdat ouders het recht hebben hun kind op te laten groeien met elke religie naar keuze, wat betekent dat je geen teksten kan hebben die slechts op één religie zijn gericht. Op school kun je dus niet slechts in één religie onderwijs geven”, zei Shaheed over de verplichting die scholen hebben om leerlingen te onderwijzen over het boeddhisme.

Recentelijk heeft het ministerie van onderwijs een comité van 13 leden aangesteld dat moet toezien op exclusief boeddhistische lessen in het onderwijs. Dit nieuwe beleid was officieel aangekondigd op 16 mei.

Pathompong Bodhiprasiddhinand, directeur van het Nanasamvara Centrum voor Boeddhistische Studies, zei op donderdag dat het belangrijk is om les te geven in het boeddhisme op Thaise scholen en universiteiten. Volgens Pathompong is boeddhisme al sinds het begin onderdeel van het cultureel erfgoed.

‘Hoe kan, zonder grondige les in het boeddhisme, een Thai diep in zijn of haar hart geraakt worden als het om ons eigen cultureel erfgoed gaat, iets waar wij Thais al vele eeuwen ontzettend trots op zijn?’ zei hij.

Hij gelooft ook dat de boeddhistische leer beter aansluit bij moderne wetenschappen in vergelijking met het christendom omdat het boeddhisme “kritisch of rationeel denken promoot en er geheel geen dogmatische leer is in het boeddhisme”.

Ook gelooft hij dat les in het boeddhisme helpt met het terugdringen van criminaliteit.

Rob Vreeburg, Thais boeddhisme, Godsdienstonderwijs
Boeddhisten betogen tegen bouw moskee in Bueng Kan, Noordoost Thailand
Facebook foto op Khaosod English

Echter, het exclusief boeddhistische onderwijs geeft geen ruimte voor religieuze diversiteit in het koninkrijk, in het bijzonder jegens de moslim-meerderheid in het Zuiden. Volgens de nationale census van 2015 waren er zo’n 3 miljoen moslims en bijna 800,000 christenen.

Volgens Pathompong moet de situatie in het uiterste Zuiden op een aparte manier behandeld worden.

De overheid is bedacht op risico van het op de spits drijven van religieuze kwestie en heeft oproepen om het boeddhisme wettelijk als de officiële staatsreligie uit te roepen afgehouden, meest recentelijk in 2016.

Maar promotie van het boeddhisme door de overheid is overduidelijk aanwezig. Elke januari op Kinderdag zingen jonge Thai een lied dat het opdraagt ‘allereerst religieus geloof te hebben’. Volgens Shaheed is dergelijke promotie gelijk aan propaganda omdat ‘mensen vrij zijn zich identificeren met wat ze geloven of niet geloven.’ Hij voegt eraan toe dat vrijheid van religie ook ‘de vrijheid is om geen geloof te hebben.’

Bron: Khaosod English

Profiel Ahmed Shaheed, onafhankelijkk expert voor VN-mensenrechtcommissie 
Rob V.
Over Rob V. 19 Artikelen
Rob V. is een Thailandliefhebber en -ganger. Hij heeft zich gespecialiseerd in immigratiepolitiek en procedures voor verkrijgen Schengen-visa

3 Comments

  1. Ik heb toch de indruk dat een ‘echte Thai’ geacht wordt een (theravada) boeddhist te zijn samen met al het andere dat er aan Thainess ingepompt wordt. Gelukkig is er wel wat aandacht voor andere visies maar wat de juiste visie is maakt men wel duidelijk. Het op een voetstuk tillen van 1 bepaald geloof of levensvisie is een vorm van hersenspoeling en inperking van vrijheid. Meer ruimte voor vrijheid en individuele ontplooiing zou gewenst zijn.

  2. Mijn zoon zat 6 jaar op een gewone Thaise lagere school. Ik las regelmatig de schoolboekjes. Bij het vak Maatschappijleer (สังคมศึกษา sangkhom, maatschappij, suksaa, onderwijs) werden alle religies behandeld maar wel op een heel moeilijke manier. Ik geloof niet daar de kinderen daar veel van begrepen. Daarnaast kwamen er af en toe monniken naar de school maar alleen voor rituelen, en waren er reisjes naar nabij gelegen tempels, eens per 1-2 maanden.
    Maar tussen de regels door was de boodschap: een echte Thai is een boeddhist, een niet-boeddhist is geen echte Thai.

    • Het gaat volgens mij niet om een boodschap tussen de regels door maar om vrijheid van religie die niet kan bestaan zonder vrijheid van meningsuiting. De uitlatingen van de expert met bijbaan bij de VN-commissie zijn in dit bericht van Khaosod gebruikt voor kritiseren van het huidige bewind. Geen probleem mee, maar het had geen kwaad gekund als de credentials van de ‘Rapporteur’ ook tegen het licht waren gehouden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*