Thailand. De opbouw van de koninklijke crematie ceremonie

ingezonden door Abel van Olst

Deze week van de koninklijke lijkverbranding geeft aanleiding een alternatieve invalshoek op het gebeuren te kiezen, zonder ons op politiek terrein te begeven. Ik wijs op het korte artikel “The Thai Royal Cremation & the Recursiveness of ritual” van de hand van Frits Staal.

Hij schreef dit in 1996 na de crematie van de moeder van de nu overleden koning. Hij beschrijft de rituelen eerst. Hij plaatst ze naast rituelen op Bali, wijst erop dat deze rituelen eerder Zuidoost Aziatisch van karakter zijn dan Brahmaans of Hindoeïstisch, en laat niet zonder humor een Thaise koning aan het woord over diens dood.

Het bijzondere van zijn bijdrage ligt echter in de tweede helft: Staal* schept hier orde in het overweldigende spektakel op de hem kenmerkende wijze: dat wil zeggen, hij ontleedt het ritueel zoals zich dat voordoet met rationele en logische middelen, zonder beroep op eventuele betekenis.

Hij introduceert daartoe het logische begrip recursie – een aanpak die ook aan de basis ligt van zijn vermaarde studie over het millennia oude Indische vuurritueel Agni.

Laat u niet afschrikken door de wiskundig aandoende formules; zij maken immers, meer dan woorden en beelden, de structuur van het ritueel zichtbaar.

Abel van Olst, Frits Staal, Koninklijke, CrematieHet (engelstalige) artikel van Frits Staal:  https://iias.asia/iiasn/10/Regional/10CDIA12.html

*Frits Staal (1930-2012) was een eminent linguïst en filosoof. Zijn belangstelling ging uit naar logica, rationaliteit, taal, ritueel en wetenschappelijk onderzoek van de mystiek. Hij gooide in de jaren ’60 stenen in de Nederlandse universitaire wereld, werkte met Chomsky en was jarenlang hoogleraar filosofie en Zuid-Aziatische talen in Californië. Hij verhuisde later naar Chiangmai waar hij ook stierf.

 

Over Redactie 797 Artikelen
De auteursnaam van de redactie van Trefpunt Azië. Wij publiceren onder deze naam berichten van de redactie en bijdragen die niet onder naam van de bron kunnen worden geplaatst.

2 Comments

  1. Het uitvoeren van rituelen etc. en het formeel analyseren ervan zijn twee heel verschillende zaken. De beschrijving van de psychologische, sociale en politieke uitwerking van een ritueel eveneens.

    Je bent erin geslaagd dat aspect te benadrukken dat ik hier uitdrukkelijk heb willen vermijden, lees de eerste zin. Jouw laatste alinea illustreert de reden daarvoor op pijnlijke wijze.

    Hopelijk moeten we niets, en mogen we alles.

  2. Beste Abel,
    Ik ben geen groot kenner van de werken van Frits Staal, corrigeer me als dat nodig is.
    Zijn bekendste boek is ‘Ritual and Mantras, Rules without Meaning’. Rituelen en de daaraan verwante mantras hebben op zich geen inhoudelijke betekenis. We moeten ze isoleren en op wiskundige wijze beschrijven.
    Het doet me denken aan mijn jonge jaren als misdienaar in de RK-kerk waar we de meeste Latijnse gebeden inhoudelijk niet begrepen maar wel vroom onze handen vouwden, het hoofd bogen en mee prevelden.
    Het doet me denken aan de cursus muziek die ik eens op de Volksuniversiteit volgde en waar muziek werd ontleed met formules als AA BB AA BB AA AA BB BB etc.
    Al deze zaken, zoals mantras, scheldwoorden, gebeden, rituelen, muziek en vogelgezang hebben vaak weinig of geen enkele inhoudelijke betekenis maar hebben wel invloed op de omgeving, op toeschouwers en toehoorders, rechtstreeks of via de media. Ik wil er niet direct een bepaalde bewuste bedoeling aan toeschrijven maar wel wijzen op die invloed.
    We mogen en moeten ons dus afvragen wat al die rituelen rond de crematie van wijlen koning Bhumibol met ons doen. Dat zal zeer uiteenlopend zijn, van verering en verheerlijking tot verveling en een zekere opstandigheid.
    Dat laatste gebeurde met Ekkachai Hongkangwan die op zijn Facebook pagina aankondigde morgen een rood hemd aan te trekken. Hij werd prompt gearresteerd door een vijftiental soldaten. Dat doet mij meer dan wiskundige getallen. Ik hoop dat Frits Staal zaliger mij dat niet kwalijk neemt.

    https://prachatai.com/english/node/7440

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.