Thailand. De onkuise relatie van Theravada en prostitutie

Is prostitutie goed of slecht?  Het verhaal van een Thaise vrouw

 

Tino Kuis, Prostitutie, Thaise vrouwen, Hoeren

Een domme vraag ‘Is prostitutie goed of slecht?’ Allereerst omdat ‘goed’ en ‘slecht’ moeilijk valt te definiëren. En ‘goed’ of ‘slecht’ voor wat? Voor de klant, de prostituee, de familie, de gemeenschap, of een combinatie? Van praten over prostitutie in morele termen worden we niet veel wijzer. Bovendien zijn er vele soorten prostitutie die allemaal hun eigen kenmerken hebben. Van dure escort-girls tot minderjarige meisjes (en jongens) die gedwongen worden voor een hongerloon dagelijks vele mannen te plezieren. Het slechte zit hem dan niet in de ‘prostitutie’ op zich maar in de minderjarigheid, de dwang en de slechte betaling.

Verder gaat ieder land anders om met prostitutie. In Zweden kan de klant worden vervolgd en de prostituee niet, in Thailand zijn klant en prostituee beiden strafbaar al heerst er een gedoogbeleid omdat politie en militairen ook wat moeten bijverdienen, en in Nederland zijn geen van beiden bij de wet verboden. Prostitutie op zich is niet slecht maar criminalisering en de vele nare omstandigheden, die best zijn op te lossen, wel.

Ik las een vijftal korte verhalen van Thaise (ex)prostituees, een Engelse tekst en wat wetenschappelijke artikelen, meest van vrouwen. Er waren, misschien niet zo verrassend, veel overeenkomsten tussen al deze teksten. Het langere Thaise verhaal dat ik hier bespreek en hieronder als bron wordt genoemd bevat vrijwel alle elementen die ik in de andere ook geheel of gedeeltelijk terug vond. Ik koos er voor om hier alleen dat verhaal te vertellen, in mijn eigen woorden met enige citaten.

Tino Kuis, Prostitutie, Thaise vrouwen, Hoer
Beachroad Pattaya: end of the line

De schade die prostituees op de lange termijn lijden varieert sterk al naar gelang de omstandigheden (die u zelf kunt bedenken)  waaronder zij moeten werken. Soms is die negatieve invloed afwezig of gering, vaak redelijk ernstig en soms zeer ernstig. Het meest worden genoemd een blijvende schaamte, afkeer van mannen en seks, nachtmerries, paniekaanvallen, moeilijker sociale omgang en een gespleten persoonlijkheid.

Thaise woorden vooor prostituee en prostitutie

Maar laat ik eerst mijn stokpaardje berijden en (bijna) alle Thaise woorden voor ‘prostituee en prostitutie’ noemen.

Tino Kuis, Prostitutie, Thaise vrouwen

Het Thaise Theravada Boeddhisme over vrouwen en prostitutie

Laat ik hierover kort zijn voor mijn opmerkingen wat generaliserend zijn. Het boeddhisme beoordeelt de status van vrouwen als beduidend minder dan die van mannen. Vrouwen hebben minder verdienste verworven, hun karma is slechter, en om dichter bij nirwana te komen zullen ze meer verdienste moeten verwerven dan mannen om vervolgens als mannen herboren te worden. Geld verdienen als prostituee en daarvan de familie onderhouden of aan een tempel schenken, is echter weer positief en vergoedt veel.

Dit alles ondanks het feit dat de Boeddha op zijn zestiende trouwde, een kind had, Rahula genaamd, en zijn moeder samen met zijn latere vrouw (een zus van de moeder van Rahula die vlak na de bevalling overleed) als volwaardige monniken inwijdde.

Prostitutie wordt binnen het boeddhisme nauwelijks besproken, het wordt genegeerd of botweg veroordeeld. Het monnikendom, de Sangha laat er zich niet over uit afgezien van een enkele dappere monnik als Phra Phaisan Visalo die de schrijfster van het volgende verhaal ontmoette en aanmoedigde.  Sommige schrijvers menen dat deze boeddhistische houding van de ogen sluiten de prostitutie bevordert.

Het verhaal van Thanadda Saengdeuan, het interview

Thanadda noemt zichzelf een ‘internationale sekswerkster’. Ze begon haar bijna vijfentwintig carrière in Pattaya, werkte daarna in Hongkong, Japan, Singapore en tenslotte in Bahrain. Bij haar terugkeer in Thailand enige jaren geleden schreef ze een prijswinnend boek getiteld ‘Ik ben een hoertje’ over haar ervaringen. Ik volg het interview met haar daarover dat verscheen in het blad ASTV Manager.

Tino Kuis, Prostitutie, Thaise vrouwen, Hoeren
Schrijfster Thanadda Saengdeuan: ruim twintig jaar in ‘het leven’

Ze begint met haar leven te karakteriseren als ทรหด , thoráhòt, wat zowel ‘zwaar, moeilijk’ als ‘doorstaan, tegen opgewassen, zich verzetten, doorzetten’ kan betekenen. Hoewel de maatschappij het woord ‘hoer’ slechts aarzelend uitspreekt, hun oren en ogen er voor willen afsluiten en de herinnering eraan wil verdringen, wil zij naar buiten komen.  Mensen hebben de mond vol van ‘moraal’ maar staan wel meteen klaar met een zweep in de hand.

Meer dan twintig jaar heeft ze haar lichaam geofferd aan ‘dwaze’ mannen in ruil voor geld en daarin verschilt ze niet van vele andere prostituees.

Ze vertelt dat een vriend(in) haar aanraadde in Pattaya te gaan werken waar ze met het inschenken van drankjes tweemaal zoveel zou kunnen verdienen dan als winkelmeisje. Na vier dagen had ze echter nog geen enkele klant gehad. Ze had nog 4 baht terwijl ze hoopte op een fooi van 2-400 baht en dan zou ze naar huis terugkeren.

Die dag vraagt de bareigenaar of ze  een tourgids wil vergezellen naar een bar waar snooker wordt gespeeld. Er wordt gedronken en later neemt die man haar mee naar een hotel. Hij legt 4.000 baht neer maar toen  hij zag dat haar borsten melk lekken en hoe ze moest huilen en ‘Nee, nee!’ riep laat hij haar alleen.  Als Thanadda ‘s morgens wakker wordt en ze de 4.000 baht ziet liggen besluit zij toch als hoer (haar eigen woorden) te gaan werken.

Ze beschrijft dan haar familie achtergrond. Haar vader nam twee vrouwen in huis, haar moeder en oudere broer sloegen haar vaak als ze vonden dat ze zich misdroeg. Op haar zestiende raakt ze na een eenmalig seksueel contact zwanger waar haar omgeving met boosheid, verwijten en slaan op reageert. Ze overweegt abortus maar doet het uiteindelijk niet. Na de bevalling blijkt dat ze syfilis heeft opgelopen net als haar kind.

De eerste vijf mannen waarmee ze uitgaat in Pattaya maken haar beschaamd en doen haar huilen. Maar het geld vergoed veel en ze zegt dat de schaamte geleidelijk verdwijnt maar niet de pijn diep in haar hart. Alles went zegt ze. Ze doet haar werk als een หุ่นยนต์ hoen jon, een robot. Opmerkelijk is dat ze zegt dat haar schaamte minder is omdat ze niet met Thaise maar met buitenlandse mannen (‘farang’) omgaat. ‘Het is gemakkelijker ze in het Engels voor de gek te houden’, legt ze uit, ‘je kunt van alles zeggen’.

Tino Kuis, Prostitutie, Thaise vrouwen, Hoer
…. makkelijk voor de gek te houden,,,

Over haar internationale carriere zal ik kort zijn. Op haar achttiende gaat ze werken in Hongkong en Singapore, daarna in Japan. Ze raakt verslaafd aan slaappillen maar de Yakuza beschermt haar.  Uiteindelijk  belandt ze op haar veertigste  in Bahrain waar een Amerikaan haar helpt terug te keren naar Thailand.

Tijdens één van haar tussentijdse bezoeken aan Thailand wordt ze ook nog ten onrechte beschuldigd van diefstal en zit ze een gevangenisstraf uit van ruim twee jaar.

Bij haar laatste terugkomst in Thailand raadt haaar oudere zus haar aan een boek te schrijven over haar ervaringen. Na enige aarzeling doet ze dat, in twee maanden is het af en na enig geharrewar in de jury (‘Wat kan een prostituee ons nu leren?’) krijgt ze een prijs voor haar boek dat vervolgens vertaald wordt in het Engels (ik kon het niet vinden op het internet), het Chinees en, naar ik meen, ook in het Vietnamees. Ze schrijft nog een aantal boeken, en columns in bladen. Ook een boek over vrouwelijke gevangenen krijgt een prijs. Ze is heel bekend. Ooit werd ze ontvangen door de oudste dochter van de koning, Ong Phaa.

Aan het eind van het interview heeft ze een paar boodschappen. Een ietwat naïve oproep ‘Begin er niet aan want we moeten nette, fatsoenlijke Thaise vrouwen blijven!’  Ze is vaak aangevallen voor haar openhartigheid maar die verdedigt ze met verve. ‘Waarom verzwijgen? Wees eerlijk!’ En ze benadrukt dat ze haar lichaam offerde voor haar familie.

Dwang en criminalisering

Laat ik er eerst op wijzen dat de meeste prostitutie in Thailand gaat om Thaise mannen die zich in meer donkere hoeken afspeelt met veel mensenhandel en minderjarige meisjes vooral uit Laos en Birma. Bewuste of onbewuste dwang uit vanuit de gemeenschap (‘Je moet voor je familie zorgen anders ben je een egoïst’) is ook dwang.

Geld is natuurlijk de voornaamste drijfveer om in de prostitutie te gaan. Het argument dat  er toch ook andere leuke banen zijn vind ik wat kinderachtig en vooral bedoeld om wat ze doorstaan aan henzelf te verwijten. (‘Je hebt een rotleven achter de rug maar je koos er toch zelf voor!’). De meesten weten niet waaraan ze beginnen, en als ze het echt meemaken is het te laat.

 

Decriminaliseren prostitutie nodig. Oogst reguliere police raid in Pattaya
Foto Khaosod English

Het is duidelijk dat heel veel prostituees psychische schade oplopen waarvan de ernst afhankelijk is van de omstandigheden waaronder ze werken. Maar bijna niemand ontkomt eraan.

De gemeenschap moet zijn best doen die schade te beperken, misschien geheel te voorkomen. Decriminaliseren is een eerste vereiste. Alleen dan kan een prostituee haar recht halen en blijft ze hopelijk uit de klauwen van pooiers, mensenhandelaars en gewelddadige klanten. Ze moet vrij zijn haar klanten te kiezen, dat is nu alleen weggelegd voor een klein deel van de prostituees.  En er moet een goed vangnet komen.   Misschien dat de geachte lezers meer kunnen noemen.

Bronnen

Dit is het Thais-talige artikel en interview uit het ASTV Manager blad dat ik hierboven besprak:

http://www.manager.co.th/Home/ViewNews.aspx?NewsID=9580000109901

Een Engelstalig artikel dat ik als leidraad gebruikte. Interviews met Engelse ex-prostituees

https://soul-destruction.com/on-prostitution/

Dit is een interview met haar, in het Thais. Ik kon helaas niets vinden met Engelse ondertitels. Toch goed om even te kijken. Het wordt telkens onderbroken door enige gespeelde beelden uit haar leven. Daarin vertelt ze ook nog dat ze verslaafd was aaan gokken.

https://www.youtube.com/watch?v=7VklX6pprgg

Meer op Trefpunt over seks in Thailand: Veel gepraat over prestaties, weinig over gevoel
Tino Kuis
Over Tino Kuis 120 Artikelen
Tino Kuis. gepensioneerde huisarts, woont in Zutphen. Na zijn opleiding werkte hij drie jaar als tropenarts in Tanzania en daarna vijfentwintig jaar als huisarts in Vlaardingen. Hij heeft in Nederland drie volwassen kinderen. Tino verbleef van 1999 tot 2017 in Thailand. Zijn 18-jarige Thaise zoon studeert in Chiang Mai. Tino heeft zich gespecialiseerd in Thaise taal, cultuur en geschiedenis.

2 Comments

  1. Beste Tino, dank voor je verhaal. Alleen een beetje jammer dat het stuk zo snel al weer voorbij is. Het leest net als een vlotte, korte, introductie. Maar mischien is dat het feitelijk ook wel bij een complex onderwerp.

    Het werk zal de meeste zeker schade, het citaat van de tranen die verdwijnen maar een hart wat krassen op loopt spreekt boekdelen.

    Zeker decriminaliseren zal helpen. Maar bijvoorbeeld ook een verzorgingsstaat waarbij alles omtrent armoede, ww uitkeringen, alimentatie, toegang tot scholing etc goed geregeld is en ook de handhaving. Maar dan raken sommige lezers al in paniek dar Thailand geen Nederland moet worden. Wellicht is niet iedereen het eens dat dit gewoon menselijke (humanistische) wensen zijn. Of ik ben een vuile communist, dat kan natuurlijk ook.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.