Thailand. Ok Phansa, Mae Sariang

Wan Ok Phansa (lokaal heet deze dag “Wan Ok Waa”)

Ok Phansa, het einde van een drie maanden durende Boeddhistische vastentijd, valt op de elfde volle maan van het jaar, meestal is dit eind oktober. Dit jaar viel het op 24 oktober. Tijdens de vastentijd houden de monniken zich vooral bezig met studeren en mediteren. Aan het einde van deze periode is het tijd om feest te vieren. Want Ok Phansa is ook de dag dat de Boeddha terug vanuit de hemel naar de aarde afdaalde, en op die dag staan de poorten open tussen hemel, aarde en de onderwereld van Naga, de grote slang.

Wij staan hier op de aarde in Mae Sariang, met een bevolking die hoofdzakelijk uit Thai Yai bestaat.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

23 oktober, de elfde volle maan op ” Wan Ok Waa “, zoals Ok Phansa lokaal in het noorden genoemd wordt, staat boven de stupa van de Wat Chong Sung. De feestelijkheden kunnen beginnen.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Het hele feest is een sociaal gebeuren, mensen brengen eten naar de Wat Sri Bun Ruang, en iedereen kan hiervan mee eten. Er wordt niet betaald voor het eten, er staan offerblokken waar je een kleine bijdrage in kan deponeren.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Later wordt er een versie van de Ramayana  opgevoerd door kinderen, en jonge mensen van de Karen-bergstammen.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Het verhaal van de Ramayana bestaat in verschillende versies en delen, afhankelijk van het land waar het verteld wordt. Het deel dat hier gespeeld werd gaat over een grote gevaarlijke demon die enkel verslagen kan worden door apen, dus moeten de goden en de mensen de apen om hulp vragen. Na een uurtje heen en weer lopen en vechten is de demon verslagen.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

De volgende dag om vier uur ’s morgens gaan de monniken op pad om voedsel te verzamelen. Op normale dagen vertrekken ze pas na vijf uur, maar op deze dag, net na de vastenperiode, staan er veel meer mensen klaar met voedsel, en de monniken zouden niet rond geraken voor zeven uur, de tijd waarop ze normaal gaan ontbijten.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Op de tweede avond is er een optreden van lokale mensen, die het leven en de gebeurtenissen in Mae sariang uitbeelden, verweven met een verhaal over verliefden met een niet zo gemakkelijke schoonmoeder.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Op de derde avond is er een grote optocht van scholen en verenigingen van de stad. Iedereen probeert met de mooiste kleding en versieringen naar voor te komen.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

De kaarsen die meegedragen worden in de stoet hebben een speciale betekenis. Vroeger, in de tijd voor de elektrische verlichting uitgevonden was, maakten de mensen zelf kaarsen, en op Ok Phansa werden er kaarsen meegedragen en aan de tempels geschonken, zo hadden de monniken ook licht in de tempels. De stoet wordt ook wel de stoet van de duizend kaarsen genoemd.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Speciaal bij de Thai Yai zijn de vogel-danseresjes, zij doen mee om te tonen dat ook de vogels en de dieren blij zijn met de terugkomst van de Boeddha.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Lode Engelen, Ook Phan Saa.

Niet alleen de deelnemers komen met de mooiste kostuums naar buiten, ook de toeschouwers doen zeker hun best!

 

© Lode Engelen. Fotos genomen in Mae Sariang op 23,24 en 25 Oktober 2018.

 

Lode Engelen
Over Lode Engelen 151 Artikelen
Lode Engelen, jaargang 1952, dorpje in Limburg (België). In zijn actieve carrière hield lode zich bezig met röntgenapparatuur vroeger de analoge toestellen, en later de Digitale, waarbij hij zowel de hardware als de software beheerste. Zijn huidige partner Patchaneeboon, in de wandeling afgekort tot Pat. is antropologe, en kwam in 2002 bij hem in België wonen. Onmiddellijk na zijn vervroegde pensionering in 2013 is het tweetal naar Thailand afgereisd, en hebben daar in Sansaikom ( Chiang Mai) een huisje gebouwd. Lode is als enthousiast amateur-fotograaf verzot op het vastleggen van het leven van 'gewone mensen' en heeft daarbij veel aan Pat, die in haar beroep veel studies op haar naam heeft over volk en cultuur in Noord-Thailand.

6 Comments

  1. Mooie foto’s weer, Lode! Er gaat niets boven gemengde cultuuruitingen.
    Even mijn hobby uitleven:
    พัชนี is een waaier gebruikt door monniken
    บูลย์ ? weet ik niet, kan ik niet vinden
    เจริญ bevorderen, vooruit gaan
    ผิว (mooie) huidskleur

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*