Boeddhisme in Thailand. Pony’s, Dharma en de Zingende Abt

Pony's en de Dharmaleer

Elk jaar reizen tientallen Thaise boeddhisten naar de bergachtige provincie Chiang Rai om Phra Kru Ba, een gerespecteerde abt en oprichter van het Archa Thong Forest Monastery, te zien ‘zingen’. Hij zegent dan pony’s in volgens de Dharmaleer in een ceremonie genaamd Bai Si Sukwan. Coconuts TV heeft er een documentaire over gemaakt.

Het klooster staat bekend om de paardrijdende monniken en de leer van Phra Kru Ba. De seniore monnik is een voormalige Muay Thai-jager die de afgelopen 20 jaar heeft gevochten tegen de opiumhandel in de beruchte Gouden Driehoek, door het boeddhisme te introduceren bij de lokale bevolking en zich te binden aan de mensen via Muay Thai en paardensport.

Dharmaleer

Op de ochtend van de laatste Bai Si Sukwan-ceremonie staan in het wit geklede bewoners in een rij met droog voedsel in hun handen terwijl Phra Kru Ba zijn paard van de heuvel afrijdt om aalmoezen van zijn aanbidders te ontvangen. “Wie wil geluk hebben? Steek je handen op. Wie wil er rijk zijn? Steek je handen op. Wie wil er veilig zijn? Wie wil er nu naar Dharma luisteren?”, zegt hij tegen de juichende aanbidders tijdens een ceremonie op 21 september.

De abt zingt vervolgens zijn gebeden tot kommen met granen en zaden. De andere monniken staan in de rij om hun pony’s te voeden met het gezegende voedsel – net als de lokale bevolking, die hun buffels en koeien meenemen om deel te nemen aan de ceremonie. De Bai Si Sukwan is slechts een grillig hoogtepunt voor het initiatief van Phra Kru Ba om dieren te redden, waarbij zijn aanbidders koeien en buffels kopen die bedoeld zijn om te worden geslacht en ze op de dag van de ceremonie aan hem te schenken.

Pony's en de DharlameerGouden Driehoek

Boeddhisten geloven dat hun leven kan worden verlengd door het grote karma dat komt met het redden van grote dieren die op het punt staan ​​te sterven. In de afgelopen vijf jaar heeft de tempel meer dan tweehonderd buffels en koeien geholpen. De dieren worden vervolgens aan inwoners van de Gouden Driehoek gegeven om in de landbouw te gebruiken en bieden naast de opiumhandel een alternatief. De loopbaanbegeleiding gaat samen met de leer van het boeddhisme en toont mensen een uitweg uit de drugshandel.

Niet alleen worden buffels en koeien gered, de tempel is ook de thuisbasis van 84 paarden, waarvan er vele worden geschonken of gekocht van de lokale bevolking die het zich niet kan veroorloven hun pony’s te houden. In het verleden dwong de armoede mensen hun paarden te verkopen aan een lokaal slachthuis, dat nu al jaren geleden is gesloten. In het project “Help Thai Horses” ontvangen de pony’s goede zorg en vaccinaties, omdat ze dienen als vehikel voor monniken om te reizen en het Boeddhisme te onderwijzen aan de mensen van de bergstammen.

Paarden Pony's en de Dharmaleer

Voor de tempel-abt is de liefde voor paarden het voorbeeld hoe de monniken zich verhouden tot de lokale bevolking. Het is de sleutel tot het initiëren van Dharma-onderwijs en mensen helpen gemoedsrust te vinden.

In de documentaireserie, COCONUTS TV ON IFLIX , is de aflevering ‘Animals and Us’ te zien. Daarin wordt de spiritualiteit, mindfulness en genezing van deze legendarische, paardrijdende, kickboksende, drugsbestrijdende monnik in het noorden van Thailand gepresenteerd.

 

Bron: Coconuts
Bert Vos
Over Bert Vos 75 Artikelen
Bert Vos is journalist, publicist en ZZP'er in Amersfoort. Hij is ook een enthousiast Thailand-reiziger.

8 Comments

  1. Ik vind het wel een interessant verhaal en heb wat meer over Phra Khru Ba gelezen. Ik begrijp dat hij zich het meeste inzet voor de opvang en begeleiding van verwaarloosde kinderen, en dat op een heel goeie manier doet. Wim Verkerk maakte een documentaire over deze tempel genaamd ‘Buddha’s Lost Children’. Hier een interview met hem (2006):
    https://www.ze.nl/artikel/217011-interview-mark-verkerk-buddhas-lost-children
    De documentaire,
    https://www.youtube.com/watch?v=sG3_aYPz3ko
    Even los van paarden, boeddhisme en ceremoniën lijkt dit een gedreven en goeie man.

    • Verwaarloosde kinderen……..alleen jongetjes, meisjes mogen niet in een tempel, dat zegt het (Thaise) boeddhisme….Wel goed eindelijk eens een monnik te zien die de handen uit de mouwen steekt en maatschappelijk actief is. Ik werkte in 2001 samen met een abt die meehielp aan het bouwen van een verblijf voor verstoten vrouwen met HIV. Helaas trouwde hij drie jaar later en verliet de tempel.

      • Vraag ik me dus af waar de meisjes blijven? Ingezet voor hand en span diensten of zelfs arbeid bij wie er dan ook voor hen zorgt? En krijgen die dan wel iets van scholing?

  2. Het lijkt me een aardige kerel, die abt Phra Kru Ba. ครูบา Khru Ba betekent ‘Geëerde leraar’. บา baa wel op een middentoon want met een dalende toon บัา betekent het ‘gek, dwaas’!

    Dit alles heeft niets met het boeddhisme te maken. Die ceremonie, Bai Sri Su Khwan, is een zuiver animistische ceremonie en heeft helemaal niets met de Dharmaleer te maken. Dat staat ook niet in het oorspronkelijke artikel van Coconuts. Bai Sri Su Khwan betekent zoiets als ‘het terugroepen van de khwan, de ziel’. Nooit gehoord dat het ook op dieren wordt toegepast, maar ja, ik weet ook niet alles.
    En deze monnik, verstrikt in animistische rituelen (mag van mij, hoor), predikt het boeddhisme aan de bergstammen?

    Wat is een Muay Thai-jager?

    • Inderdaad handig wanneer je zo iemand aaspreekt net Ba dat je dan de juiste toon gebruikt. Daarbij, het Thais boeddhisme is doorspekt met animistische rituelen. Die Thai zijn super-bijgelovig, denken dat er overal geesten rondhangen, je ziel na het heengaan nog een tijdje blijft ronddolen en tempelmonniken doen aan waarzeggerij tegen betaling. Daarbij verkondigt die geestelijke de Dharmaleer aan zijn volgelingen. Een Muay Thai-jager is een jager die zijn muay thai technieken gebruikt voor de jacht.

      • “Een Muay Thai-jager is een jager die zijn muay thai technieken gebruikt voor de jacht.” Ik zie nu Steve Erwin achtige tijger en krokodil worstelingen voor me ergens in de rimboe
        🙂

        Leuk stukje, die beste monnik zal wel niet strikt de Sangha volgen, dat is al een pluspunt. Hoe meer smaken hoe beter. Laat mensen lekker hun ding doen, prima zolang niemand een poot wordt uitgedraaid of onder een juk onderworpen wordt.

        • Fijn dat er ook mensen zijn zoals Rob V, die niet alles superserieus nemen. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat een Muay Thai jager is.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*