Recensie: ‘Vliegen zonder Vleugels’ geeft boeiende inkijk in dagelijks leven Indonesië

Na de twee succesvolle boeken ‘Zoekend onder een vreemde hemel’ en ‘Achter de eeuwige glimlach’ is ‘Vliegen zonder Vleugels’ de nieuwste kroniekroman van Elisabeth Riphagen. In het lijvige boek vertelt ze de verhalen en lotgevallen van enkele families op Java, Sulawesi, Flores, Sumatra en Bali. In haar schrijfstijl herken je de liefde die de schrijfster voelt voor dit wat ze noemt ‘mysterieuze land waar de warme gastvrijheid overal hetzelfde is’.

Bert Vos, Vliegen zonder vleugels, cover

Riphagen heeft met haar man in de jaren zeventig jarenlang in Indonesië gewoond, gewerkt en gereisd. Sindsdien gaat ze er elk jaar een paar maanden naartoe. Onder meer om projecten te bezoeken die ze ondersteunt. Haar ervaringen en ontmoetingen met vooral de ‘gewone’ man en vrouw verwerkt ze in haar boeken, wat een boeiende en leerzame inkijk geeft in het dagelijkse leven, de voorspoed en tegenspoed die hen overkomt en wat ze beweegt om te doen wat ze doen. Met op de achtergrond de politieke en culturele veranderingen in Indonesië. Ze schrijft ook over de veerkracht en het doorzettingsvermogen van de families ondanks tegenslag, armoede en tegenwerking gevoed door de overal aanwezige corruptie. Op de vijf eilanden waar de verhalen zich afspelen is de schrijfster jarenlang te gast geweest bij deze gezinnen.

Bert Vos, Vliegen zonder vleugels, Elisabeth Riphagen
Elsabeth Riphagen, Theologe en Verhalenverteller

Dagelijks leven

De hoofdrolspelers in Vliegen zonder Vleugels zijn vijf vrouwen. Zo is er Roos op Java, die iets vreselijks, wat haar in Hong Kong is overkomen, als een geheim met zich meedraagt. Selma op Sulawesi die aan kanker lijdt en Petria die twijfelt aan haar geloof en christen wil worden. Iets wat ze voor haar man verzwijgt en een dilemma is in het conservatieve islamitische land. Ook vertelt ze over Klaudia op Flores en Raster op Sumatra. Jonge vrouwen in de bloei van hun leven die hun eigen weg moeten zoeken in de situatie waarin zij en Indonesië zich bevinden. Riphagen beschrijft de impact die de gebeurtenissen op hen hebben in het dagelijkse leven. Ze haalt daarbij een kinderliedje aan: ‘Ik wil vliegen zonder vleugels, naar een leven zonder tijd. Stijgend uit de wrange machten, zwevend naar de eeuwigheid’.

Bert Vos, Vliegen zonder vleugels, Achterflap

Islamstaat

De actuele gebeurtenissen die in het boek voorbij komen zijn onder meer het grote schandaal rondom de vaccinatie van miljoenen kinderen. Door een fatwa van hoge geestelijken zijn veel kinderen niet ingeënt met alle gevolgen van dien. Ze beschrijft de hoop op verandering bij de verkiezing van president Widodo en de teleurstelling die erop volgt. De veranderende houding ten opzichte van homo’s, transgenders en verder alles ‘wat anders is’. En daarbij de opkomst van de fundamentalistische islam die het straatbeeld en het leven steeds meer beheerst en ook invloed krijgt op de politiek. ‘We krijgen een islamstaat’, fluistert iemand haar toe in hoofdstuk twee, als het dreigende alcoholverbod aan de orde komt.

Als je een beeld wil krijgen van het dagelijkse leven in dit eilandenrijk, dan is ‘Vliegen zonder Vleugels’ zonder meer aan te raden. Maar dat geldt ook voor de eerste twee boeken van Elisabeth Riphagen.

Auteur: Elisabeth Riphagen
Uitgever: Ambilicious
ISBN: 9789492551351