Nepal. Recensie Chamlang, de eerste Nederlandse vrouwenexpeditie

Bert Vos, Nepal, Myra de Rooy, Vrouwenexpeditie

Het ligt meer aan mij dan aan Myra de Rooy, die in een lijvig boek de eerste Nederlandse vrouwenexpeditie op de berg Chamlang in Nepal beschrijft. Want ik moest mij er echt doorheen worstelen. Geen verwijt aan de schrijfster, aangezien ik met veel plezier haar vorige boek Dochters van de Bergen heb gelezen en haar heb geïnterviewd, wat een zeer inspirerende ontmoeting was. Ze kan helder en toegankelijk schrijven, maar ik ben geen bergbeklimmer, sportiviteit is niet aan mij besteed. En ik heb totaal geen ambitie in de ontberingen die de expeditieleden ondergingen. Dat verklaart misschien mijn worsteling door dit mooi geschreven boek.

Maar toch. Er werd wel een prestatie neergezet toen zes Nederlandse vrouwen in 1988 deze 7290 meter hoge bergtop in Nepal beklommen. En dan ook nog eens zonder hulp van andere klimmers of Sherpa-gidsen. Myra vond het in 2016, nadat ze op een doos stuit met papieren en krantenknipsels over de Chamlang-expeditie, tijd worden om dit reis- en klimavontuur met de wereld te delen.

Een reis vol gevaren die je tegen kunt komen in zulk bar gebied. Onstuimig weer, lawines, verraderlijke gletsjerspleten, steenslagen en staalhard ijs. Je merkt al lezend dat Myra als ervaren bergbeklimmer en leider van dit soort expedities kennis van zaken heeft plus een uitzonderlijk goede conditie. Het verhaal bevat veel details en klimjargon en dat haalt voor een leek als ik de vaart er wel uit. Mooi zijn, net als in haar vorige boek, de prachtige grote kleurenfoto’s verspreid. Het geeft je als lezer een blik in de wereld van de bergexpeditie en de klimmer krijgen een ‘gezicht’.

Vrouwenexpditie in mannengebied

Myra start met een korte introductie waarin ze beschrijft hoe ze tot dit schrijfavontuur kwam en over haar weerzien met de overige expeditieleden, die nu 29 jaar ouder zijn geworden en die ze bij een etentje haar plannen voorlegt. Het hard-gekafte boek is in drie onderdelen opsplitst: voorbereiding, de expeditie zelf en reflectie. Het verhaal moet van haar volledig verteld worden, met veel details, tussenkopjes en een afwisseling uit heden en verleden. Ook maakt ze gebruik van fragmenten uit dagboeken van haar mede-expeditie-genoten.

1988. De expeditie

Het was de eerste vrouwenexpeditie ooit in een door mannen gedomineerde bergklimmerswereld, waar vrouwen slechts deelnemers waren bij gemengde expedities. Daarom wordt ze in de voorbereidingsfase niet altijd even serieus genomen. Het kost haar en mede-expeditieleden bijvoorbeeld de nodige moeite het project op te zetten en sponsors te vinden die willen investeren in een expeditie-team dat louter uit vrouwen bestaat.

De top halen

Naast de fysieke prestaties verhaalt ze ook over de interactie binnen het klimteam en stelt ze de vraag of een expeditie met vrouwen iets anders is dan een gemend of mannenteam. Is er onderlinge empathie en saamhorigheid of blijven we eenlingen die maar één doel hebben: de top halen.

In Chamlang beschrijft Myra de hoogte- en dieptepunten, zowel in de voorbereiding als tijdens de tocht zelf. Bert Vos, Nepal, Myra de Rooy, VrouwenexpeditieDe lichamelijke ontberingen alsmede wat er gebeurt in deze groep van vrouwen weet ze duidelijk te verwoorden. Zowel voor klimmers als niet-klimmers een aanrader. Maar dat geldt ook voor haar andere boeken: Vrouwen in Boeddha’s Bergen (2004), Het Windpaardhuis (2007) en het al eerdergenoemde Dochters van de Bergen (2014.)

Meer weten?

Myra de Rooy is geoloog, schrijver, fotograaf en bergbeklimmer. Ze maakte veel solotochten in afgelegen gebieden in Tibet, Ladakh, Nepal en Noorwegen. Voor meer info over Chamlang, zie hier.

Bert Vos