Monniken en terreur; ja, die combinatie bestaat!

Myanmar, Thailand, terreur, Erik Kuijpers

 

Onaanvaardbare acties in strijd met wetten en rechtsstaat

In de boeddhistische tempel Masoeyein in Mandalay, Myanmar, bekijken teenagers een fotocollage; daarop zijn te zien vermoorde kinderen, monniken onder het bloed en woedende jihadisten die met wapens zwaaien. Een monnik in kastanjebruine pij nadert hen. ‘Kijk, dit doen moslims met je’.

Waar komt die haat vandaan?

In 2011 wordt de strenge militaire dictatuur in Myanmar verlaten en komt, na vrije verkiezingen, een burgerregering aan de macht waarin de militairen evenwel een dikke vinger in de pap hebben; om precies te zijn: een kwart van de zetels in het parlement. Zie daarover https://www.trefpuntazie.com/myanmar-thailand-militairen-hervormingen/ .

Onder de bevolking smeulende kwesties komen boven drijven en in 2014 richten boeddhistische monniken een anti-moslim beweging op, de ‘Organisation for the Protection of Race, Religion and Belief’ met een organisatie in Upper Myanmar waarmee men de regio rond Mandalay bedoelt, grofweg de staten Kachin en Shan. ‘Wij bouwen een fort in Boven Myanmar dat mensen van andere religies niet kunnen vernielen’ aldus een prominent lid.

Daarna kruipt een golf van anti-moslim terreur door het land met thans tussen 58 en 60 miljoen inwoners waarvan 89% boeddhist, 4% christen (in meerderheid baptist) en 4% moslim (soenniet).

Zij vinden steun bij de 969-beweging die openlijk islamofoob is en onder leiding staat van de monnik Ashin Wirathu (1968).

Myanmar, Thailand, terreur, Erik Kuijpers
Ashin Wirathu

De 969 beweging

De cijfers in de naam van deze nationalistische beweging staan er niet zomaar.

De eerste 9 staat voor de deugden van Boeddha; de 6 voor de kenmerken van de dhamma, zijn leer, en de tweede 9 voor de speciale kenmerken van de sangha. In het verleden waren Boeddha, sangha, dhamma, het wiel van dhamma en 969 boeddhistische kenmerken.

De 969 wordt geacht te staan tegen de 786 beweging onder moslims; noem het numerologie, de symboliek van het getal. In heel zuidelijk Azië wordt de zin ‘In the name of Allah, the Compassionate and Merciful’ aan het nummer 786 gekoppeld en moslim-zakenlui hangen dat nummer in hun etalage. De 969 beweging ziet dat als een complot om Myanmar in de 21e eeuw te veroveren; 7+8+6 is immers 21…… Angst voor terreur neemt toe.

Zie hiervoor ‘The strange numerological basis for Burma’s religious violence’; http://tinyurl.com/yyhdauvb

De monnik Wirathu wordt als leider van de 969 beweging beschouwd. Op de foto hierboven staat een niet mis te verstane naam en in deze vimeo (https://vimeo.com/73308449) wordt hij Burma’s Bin Laden genoemd. Voor zijn activiteiten verwijs ik naar de 969 link.

Wirathu heeft in 2014 toenadering gezocht tot de Bodu Bala Sena beweging op Sri Lanka.

Myanmar, Thailand, terreur, Erik Kuijpers
Sri Lanka, Bodu Bala Sena.

De beweging Bodu Bala Sena

Deze beweging die wordt afgekort tot BBS is in 2012 opgericht en heeft haar hoofdkwartier in Colombo, Sri Lanka.

Bodu Bala Sena betekent Buddhist Power Force en is een Singhalese extreem boeddhistische organisatie op Sri Lanka. Het is een afscheiding van de ultrarechtse nationalistische Jathika Hela Urumaya (National Heritage Party) op Sri Lanka.

In 2012, op het eerste nationaal congres, worden onder meer resoluties aangenomen tegen vasectomie en tubal ligation, operatieve ingrepen ten behoeve van geboorteplanning. Protesten en terreur volgen tegen katholieken en tegen een universiteit die examens zou hebben gewijzigd om moslims te gerieven. Een hotel wordt aangevallen omdat beeltenissen van Boeddha zouden zijn verwerkt in een bar…..

In 2013 komt hun slogan uit: ‘Dit is een Singhalees land met een Singhalese regering samengesteld door Singhalese boeddhisten en het moet zo blijven. Democratische waarden doden ons ras.‘ En iedere burger moet politieman spelen tegen moslim extremisme.

Meer eisen…

Andere eisen: geen vrouwen meer tewerkstellen in het Midden-Oosten, geen moskee-financiering meer daar, en geen voorbehoedsmiddelen meer in het land. Een verbod op de boerka en de abaya(t). Naast aanvallen op winkels die moslimkleding verkopen volgt een aanval op het halal-certificaat. Christenen en moslims zijn in hun ogen terroristen die bestreden moeten worden.

De paus moet zijn excuses maar aanbieden voor geweld door christenen en de Dalai Lama wordt niet meer aanvaard als leider want hij staat onder invloed van moslims….. Gedurende de jaren 2014 tot en met 2018 is veel geweld gebruikt en hebben moslims en BBS-leden elkaar regelmatig bestookt.

Myanmar, Thailand, terreur, Erik Kuijpers
Ma Ba Tha beweging.

De Ma Ba Tha organisatie

Op de grondvesten van de leer van Boeddha staan woorden als liefde, medeleven en vrede maar daar heeft de Ma Ba Tha organisatie in Myanmar geen boodschap aan. Zij is sinds 2012 gevestigd in de voorstad Insein nabij Yangon en de naam luidde ‘Patriotic Association of Myanmar for the protection of race and religion‘.

De sangha, de hoogste raad in Myanmar over het boeddhisme, heeft de organisatie verboden. Zij wijzigde haar naam in ‘Buddha Dhamma Charity Foundation’ maar ook die naam vindt geen genade bij de sangha.

Deze organisatie staat aan de basis van de ‘ethnic cleansing‘ van Rohingya’s, een humanitaire crisis die al een miljoen mensen uit hun huizen en land heeft verdreven naar Bangladesh. Het leger heeft hun dorpen verbrand. De VN spreekt in het rapport van 27 augustus 2018 al van genocide.

Los van de visie van deze organisatie zijn er aanwijzingen dat de militairen in Myanmar, wier macht in feite is gereduceerd met driekwart, religieuze spanningen gebruiken om hun invloed te behouden.

Rohingya

Hoewel Rohingya al eeuwen in Myanmar wonen worden zij niet aanvaard als autochtoon in het land. Thans zijn ze zelfs stateloos omdat Myanmar en Bangladesh hebben afgesproken dat Rohingya’s door hun vlucht hun nationaliteit zijn verloren.

De militairen financieren Ma Ba Tha. Dat is niet bewezen maar het wordt ernstig vermoed. De organisatie zit goed bij kas om de propagandamachine voluit te laten draaien en het volk op te zwepen tegen moslims. In Myanmar is brede steun voor het verjagen van deze groepering gevoed door propaganda als ‘de Rakhine deelstaat zit straks vol met Rohingya moslims en de boeddhisten worden verstikt. Wij moeten onze gemeenschap en ons geloof verdedigen.

Deze combinatie van uniformen en kastanjebruine pijen vormt een staat in de staat en is niet alleen een bedreiging van een groep als de Rohingya’s maar tevens een gevaar voor de jonge democratie in Myanmar.

Myanmar, Thailand, terreur, Erik Kuijpers
Sangha Thailand; logo.

Een kwaadaardige beweging in Thailand

In de jaren 2015 tot 2017 komt in Thailand een beweging op gang onder leiding van de monnik Apichart Punnajanto, abt van de tempel Wat Benchamabopit (de marmeren tempel) in Bangkok.

Niet alleen komt hij met het oude plan, het boeddhisme tot staatsgodsdienst te maken (waar de achtereenvolgende regeringen geen zin in hebben) maar hij roept ook op tot geweld tegen moslims.

Hij zegt onder meer op facebook ‘Voor iedere monnik die in het zuiden sterft door kogels of door een explosie veroorzaakt door Maleise bandieten moeten we een moskee affikken, te beginnen in het noorden van Thailand en zo naar het zuiden’.

Voor de regering is dat het signaal eens met hem te gaan praten (zie deze link uit 2015 https://tinyurl.com/y2ukhnlx) maar als hij zijn oproep tot terreur  herhaalt in een facebookfilmpje in 2017 is de sangha het zat en wordt hij verwijderd uit het ambt.

Daarna wordt het stil rondom deze voornemens. Daaraan zal mede debet zijn de strenge regie die de huidige regering handhaaft in het land.

Monniken en terreur; ja, die combinatie bestaat!

Het onderwerp van dit artikel. Helaas, het is onder ons en heeft voor de Rohingya-gemeenschap geleid tot onaanvaardbare terreur als verjaagd worden, brandstichting, verkrachting en moord. Etnische zuivering of genocide in de naam van Lord Boeddha. Hoe diep kun je vallen.

Bron:
Al Jazeera; http://tinyurl.com/yyg4jg4l

Meer lezen?

Radio Free Asia; http://tinyurl.com/y3hjv335
The Economist; http://tinyurl.com/y4talfao
De 969-beweging; https://en.wikipedia.org/wiki/969_Movement
Burma’s Bin Laden, vimeo, 2003, The Guardian; https://vimeo.com/73308449
Bodu Bala Sena; https://en.wikipedia.org/wiki/Bodu_Bala_Sena
Bangkok Post 4-11-2015; Nip holy hate speech; https://tinyurl.com/y2wpckca

Toelichtingen

In namen in Myanmar kunnen beleefdheidsvormen voorkomen als U (zoals lang geleden U. Thant) en Ashin. Het woord heet in het Engels een honorific: beleefdheidstitel of -vorm..

Foto’s en prenten

Staatszegel van Myanmar; wikivisually.
Ashin Wirathu; thanks to https://www.facebook.com/search/top/?q=ashin%20wirathu&epa=SEARCH_BOX
Logo van Bodu Bala Sena; wikimedia, 40962042.
Ashin Tilawaka, monnik, leider van de radicale boeddhisten in Myanmar; photo thanks to http://drhabibsiddiqui.blogspot.com/
Logo van de sangha in Thailand; wikimedia, 1989939.

Meer op Trefpunt over achtergronden geweld Myanmar: 969-beweging van boeddhistische Wilders  en vragen over geweld in Myanmar
Erik Kuijpers
Over Erik Kuijpers 739 Artikelen
Erik Kuijpers (1946) werkte 36 jaar als aangiftemedewerker inkomsten- en vennootschapsbelasting. In 2002 emigreerde hij naar Nongkhai in Thailand waar ook zijn partner en pleegzoon wonen. Erik pendelt nu afhankelijk van de seizoenen tussen Thailand en Nederland

6 Comments

  1. Goed stuk. Blijft opmerkelijk dat bij sommige de wereld zwart-wit is: Boeddhisten goed, Moslims slecht en wie wat anders zegt is een moslimknuffelaar… Ik vermoed dat Bhoedda (Siddhartha) , Mohammed, Jezus etc zich om zouden draaien in hun graf voor wat sommige mensen aan vreselijke dingen in hun naam doen.

    • Moet informatie over extremistisch/nationalistische boeddhisten en hun verkettering van andersdenkenden gezien worden als compensatie voor soortgelijke praktijken in de islamitische wereld? Het erbij slepen van moslimhaters en -knuffelaars lijkt daar wel op. Bovendien denk ik dat de Boeddha iets minder reden heeft zich in zijn graf om te draaien dan de heren Jezus en Mohammed die in de aan hen toegeschreven geschriften de nodige banvloeken uitspreken over ‘ongelovigen’ en ‘goddeloos gedrag’. Ik ben blij dat op deze site stelling wordt genomen tegen alle vormen van intolerantie en fundamentalismme. Met ‘agent, agent, die z’n achterlichtje doet het ook niet’ komen we niet veel verder. Zie bijv. https://www.trefpuntazie.com/religieuze-intolerantie-beheerst-de-wereld/

  2. Vooropgesteld: Elke vorm van geweld wordt door de Boeddha afgewezen.
    We moeten echter ook begrijpen wat de achtergronden zijn.

    Van redactie: wij plaatsen op Trefpunt Azië geen anonieme reacties met anonieme niet-verifieerbare emailadressen. Bovendien vinden wij de reden die u voor anonimiteit opgeeft, angst voor repressailles van moslim-kant, vrij potsierlijk. Dat u daarvoor de schuilnaam gebruikt van een land waar genocide is gepleegd op een hele bevolkingsgroep mag een vorm van cynisme worden genoemd.
    Wij zijn kritisch op alle vormen van intolerantie en terreur, en zeker religieus geïnspireerde. Maar we passen ervoor een trefpunt te worden van anonieme haatzaaiers. Die kunnen terecht bij Facebook en andere sociale media en scheldsites.

    • Dank je Tino.

      Dit artikel is op diverse FB pagina’s geplaatst en in een forum en daar krijg ik reacties die me tonen dat men niet kan of niet wil lezen wat de achtergrond is van mijn samenvatting van een aantal jaren media.

      Is het de taak van monniken (priesters, dominees, imams, rabbijnen, etc) om op te roepen tot moord en doodslag? In een van de heilig genoemde boeken staat iets over ‘de andere wang’….

      Ogenschijnlijk is dat niet tot iedere beoefenaar van een godsdienst doorgedrongen en evenmin tot alle lezers van deze site.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*