Kung Fu en het weerbaar boeddhisme van Bodhidharma

Wat een mens met zijn lichaam kan doen is met geen pen te beschrijven.
In circussen en bij turnwedstrijden kunnen we ons verbazen over de beheersing, de kracht en de soepelheid van een getraind lichaam, maar als je op internet foto’s ziet van beoefenaars van KungFu dan slaat dat werkelijk alles.

Er was eens….  een boeddhistische monnik in China, genaamd Bodhidharma. Volgens de legenden begaf hij zich ergens tussen 520 en 527 A.D. naar de obscure Shaolin Temple op de berg Song in de provincie Henan en bleef daar negen jaar.

Loes Modderman, Kung Fu, Shaolin

In die negen jaar zat Bodhidharma niet stil. Hij stichtte twee wereldberoemde tradities: die van Chan – in Japan bekend als Zen en hij legde de fundering onder de training van de fameuze vechtende Shaolin monniken, een traditie waaruit het Chinese KungFu en QiGong ontstonden, gevechtsdisciplines die doorwerkten in Japan en in de rest van de wereld.

Het verhaal gaat dat toen Bodhidharma in Shaolin aankwam, hij daar zwakke en ongezonde monniken aantrof die in slaap vielen tijdens hun meditaties. Bodhidharma geloofde dat een sterk lichaam en een goede gezondheid hen zouden helpen bij de uitvoering van hun spirituele praktijken en hij leerde hen drie QiGong oefeningen.

Blijkbaar had dat effect, want kort na Bodhidharma’s dood was de nederige Tempelkok Wang Jinnaluo in staat een gewapende bende bandieten die de Tempel wilden beroven te verslaan, met alleen een houten stok als wapen. Hij kreeg er een standbeeld voor, en samen met de vereeuwiging van Bodhidarma siert hij de Song Shan Shaolin Tempel tot op de dag van vandaag.

De Shaolin Tempel en haar monniken werd tot een symbool toen 13 Shaolin monniken de koninkrijkjes van het toenmalige China hielpen verenigen en de Tang dynastie ((618-907 A.D.) aan de macht kwam, die drie ‘gouden’ eeuwen van voorspoed zou brengen waarin kunst, wetenschap en techniek konden gedijen.

Eeuwen van voorspoed

Loes Modderman, Kung Fu, Shaolin, BodhidharmaGedurende de Tang dynastie verspreidde de naam en faam van de Shaolin monniken zich over heel China. Het idee dat een monnik de wereld niet hoeft te ontlopen, maar naar lichaam en geest weerbaar mag zijn bracht velen op het pad van de Shaolin technieken, die werden gezien als een middel tot het bereiken van een perfect evenwicht tussen lichaam en geest. Spiritueel gevecht en lijfelijk gevecht, interne en externe kracht en beheersing zijn het doel van de Shaolin monnik.

Shaolin Kung Fu, de oorspronkelijke vechttechniek die door Bodhidharma aan de Shaolin monniken werd geleerd, is nu de meest wijdverbreide Chinese vechtkunst. Veel Chinese generaals, soldaten en belangrijke mensen werden getraind naar lichaam en geest volgens de KungFu principes. Gedurende de Ming Dynastie (1368-1644) werden de Shaolin monniken voorzien van meer wapens, zoals zwaarden, speren en ijzeren staven. De bedreiging vanuit Japan was reëel en de Shaolin monniken stonden als verdedigers van hun land in hoog aanzien bij regering en bevolking. Intussen was hun aantal toegenomen tot duizenden monniken.

Kung Fu slaat aan

Maar de vechttechnieken zonder wapens waren het meest populair en zij verspreidden zich buiten de grenzen van China en vermengden zich met lokale technieken. Daardoor ontstonden nieuwe vormen en bewegingen. De oorspronkelijke QiGong die in de tijd van Bodhidharma nog uit een beperkt aantal bewegingen bestond en de basis werd voor Shaolin KungFu, werd in de loop van de jaren ingewikkelder. Van 72 basisbewegingen waren het er in de 14de eeuw al 170, waarbij weer onderverdelingen werden gemaakt en diverse vechtstijlen tot ontwikkeling kwamen. Het imiteren van verschillende dieren in beweging en naar de geest was daarbij een belangrijk onderdeel.

In Japan kwam de kaste van de Samurai regelrecht voort uit de Shaolin traditie, niet alleen vanuit de vechtkunst maar ook door die bijzondere vorm van boeddhisme die we kennen als Zen. Ten tijde van de Shogun, de nietsontziende militaire heersers van Japan van de 12de tot de 19de eeuw, kwamen de Samurai op als een klasse vechters die de bevelen van hun meerderen uitvoerden ook al kostte dat hun leven.

Weinig Kung Fu nog in de stirjd tussen Samoerai en Mongolen…
Foto Wikipedia

Eerverlies was er niet bij. We kennen de beheerste vorm van zelfmoord: Harakiri. Zelf-beheersing in alle opzichten. Zen, die nieuwe vorm van boeddhisme sprak de Samurai aan vanwege zijn directheid, en omdat het niet afhankelijk was van kennis van de geschriften.

Shaolin-filosofie en Zen

Zoals eerder gezegd: Bodhidharma was ook de grondlegger van Zen, in China Chan. We zijn geneigd Zen als een typisch Japanse filosofie te zien, maar de oorsprong ligt in China, in het klooster van Shaolin. De diepte van de Shaolin wijsheid is overweldigend. Op het laagste niveau leert Shaolin filosofie hoe we allemaal verantwoordelijk zijn voor ons eigen leven en waarom de wereld van de verschijnselen een creatie is van onze geest.

Chan op het hoogste niveau is wijsheid die het intellect voorbijgaat. Het is de ervaring van Verlichting, van eenheid met het Goddelijke waarnaar de monnik streeft, en daarmee heeft hij een lange weg te gaan.

 

Wat u ook nog moet weten:

Zegt de Boeddha:
“Je geest creëert de wereld”
Chan meesters zeggen:
“Bestudeer Chan en WuShu (Kung Fu) als één leer.
Chan is de boom van het leven, WuShu is een tak aan die boom….
Heldere kalmte is in ons allemaal; vaak vinden we het niet omdat we teveel naar buiten kijken…”

In 2008 bij de Olympische spelen in Beijing heeft de Chinese regering lang geaarzeld om de Shaolin krijgers met KungFu op de kaart te zetten en zo te bewerken dat KungFu een Olympische sport wordt. Toen er eindelijk toestemming was weigerden de monniken. Zij beschouwen hun op Zen gebaseerde kunst niet als een wedstrijdsport die door jury’s beoordeeld kan worden, maar als een geestelijke oefening. Seculiere Chinese KungFu beoefenaars zullen hun weigering betreuren, maar de Shaolin traditie heeft het nog altijd voor het zeggen.

Wat de Samoerai van Japan aansprak in het Zen-boeddhisme is nog altijd de grote aantrekkingskracht voor de miljoenen die zich er tegenwoordig mee bezighouden, binnen en buiten het Boeddhisme. Het doel van Zen is om alle aangekoekte bijkomstigheden die een mens in zijn leven geestelijk verzamelt, af te gooien en het bestaan terug te brengen tot de kern van Zijn.

De Shaolin tempel die een zware tijd heeft gehad tijdens de Culturele Revolutie van Mao, is weer teruggeveerd, en opnieuw een trekpleister voor monniken zowel als andere zoekers. Ook elders zijn kloosters waar de Shaolin traditie wordt doorgegeven.

Mao zal vergeten worden, maar Bodhidharma is nog steeds een held.

 

Meer Chinese spiritualiteit  op Trefpunt: Over paarden

Foto homepage: gepubliceerd op Ballinn.com

Loes Modderman
Over Loes Modderman 7 Artikelen
Loes Modderman is geboren en getogen in Amsterdam. De liefde voor boeken, taal en schrijven kreeg ze van huis uit mee. In haar tienerjaren raakte ze geïnteresseerd in wereldculturen, mythologie en religies. Loes werkte vele jaren in de gezondheidszorg en als zelfstandig micro-fotograaf, studeerde Engels en Hebreeuws. Ze schreef de boeken 'Dubbelklik' en 'Bergen stenen, korrels zand en publiceert tevens op haar eigen website scienceart.nl. Modderman is medewerkster van magazine Bres, dat het kompas richt op universele spiritualiteit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*