Japan. Burgemeester wil de ring in met Sumo-worstelaars

Vandaag (maandag 30 juli)  zullen duizenden liefhebbers in Otsu (Japan) het jaarlijkse Sumo-worstelen bijwonen. Traditioneel houdt de burgemeester van de stad een toespraak voordat de wedstrijden beginnen. Dat doet hij in de ring. Maar in Otsu is dat een probleem, want de burgemeester is een zij. En vrouwen mogen de ring absoluut niet betreden. Dat meldt PRI’s The World.

Dat Naomi Koshi (42) als vrouw burgemeester is geworden, mag al een rariteit genoemd worden in het masculiene Japan. Maar dat ze nu ook nog de ring wil betreden, is de goden verzoeken. Althans dat vindt de Sumo-bond. Laatst was er ook al zo’n akkevietje, toen een mannelijke politicus in de ring bewusteloos raakte en een verpleegster te hulp schoot om hem te reanimeren. Paniek in de tent. Help, een vrouw. De officials wisten niet hoe snel ze haar weg moesten krijgen.

Redactie, Japan, Sumo-worstelen burgemeester, Naomi Koshi
Naomi Koshi is een van de weinige vrouwelijke burgemeesters in Japan. Zij vindt dat vrouwen in de ring mogen treden bij het Sumo-worstelen.

Naomi Koshi vindt het allemaal maar niks. Ze zegt: ‘Sumo-worstelen is wettelijk toegestaan door de overheid, dus dan moeten ze ook de grondwet volgen en die zegt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld zouden moeten worden.’

Maar zo eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet. Want Sumo-worstelen is diep geworteld in de Japanse cultuur. Het is zelfs zo dat het ontstaan van Japan te danken is aan twee goden, die een partijtje Sumo-worstelden om de heerschappij over de Japanse archipel. En jawel, de keizer is afstammeling van de worstelaar die won. En tegen die eeuwenoude traditie kan je als burgemeestertje natuurlijk op.

Maar laat ze dan op zijn minst uitleggen waarom vrouwen de ring niet mogen betreden, vindt Naomi Koshi.
Volgens Yuji Seki, historicus en politiek commentator, komt dat, omdat de godinnen die de ring bewaken, anders jaloers worden.
Onzin, zegt Masataka Suzuki, cultureel antropoloog en emeritus-professor aan de Keio Universiteit. Oorspronkelijk had de ring vier pilaren, die de vier goden van elke windrichting voorstelden. Die zijn weggehaald toen ze de televisiecamera’s in weg stonden. En de scheidsrechter, die een Shinto-prieter-voorstelde, moest ook het veld ruimen, omdat hij steeds in het beeld stond. Dus met die eeuwenoude tradities valt best wel wat te marchanderen.

En trouwens dat Sumo-worstelen is helemaal niet iets religieus. Suzuki zegt: ‘Eeuwen geleden sumoworstelde iedereen -kinderen op het speelveld, mannen, vrouwen worstelden soms naakt- en het was nogal barbaars, er vielen doden.’
En toen, aan het begin van de 18e eeuw, vond de overheid de ring uit, om de sport meer gewicht te geven en om in te spelen op gevoelens van nationaliteit. Zoiets als het spelen van het volkslied tijdens sportwedsrijden. Maar de worstelwedstrijden hadden nooit een religieus-ceremoniële betekenis.

Redactie, Japan, Sumo-worstelen burgemeester, Vrouwelijke sumo-worstelaars
De eerste Sumo-worstelaressen staan al klaar. Schrikbeeld van de Sumo-bond.

Maar die kritiek is bij Sumo-bond aan dovemansoren besteed. Zodirect willen die vrouwen ook nog de ring betreden om te gaan sumo-worstelen. En ja hoor, aan de Japanse universiteiten staan de eerste vrouwen al klaar om de ring te betreden. Zie het artikel in The Guardian van 19 juni.
Nou, dat wordt nog wat. Eén ding is zeker, daar gaan klappen vallen, daar in Japan.

Redactie, Japan, Sumo-worstelen burgemeester, man tegen vrouw
Nog erger. Mannelijke en vrouwelijke Sumo-worstelaar bestrijden elkaar. Hoe gaat dat worden?

 

Bronnen
PRI’s World van 27 juli 2018: https://www.pri.org/stories/2018-07-27/japan-s-youngest-female-mayor-takes-its-oldest-all-male-sport
The Guardian van 19 juni 2018: https://www.theguardian.com/world/2018/jun/19/its-exhilarating-japans-female-sumo-wrestlers-take-on-sexism

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redactie
Over Redactie 458 Artikelen
De auteursnaam van de redactie van Trefpunt Azië. Wij publiceren onder deze naam berichten van de redactie en bijdragen die niet onder naam van de bron kunnen worden geplaatst.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*