India. Nieuwe wetgeving verbiedt ook handel in de heilige koeien

India, hindoes, moslims, koeien, Erik Kuijpers

 

In India is recentelijk met nieuwe wetgeving de handel in koeien verboden. De door premier Narendra Modri en zijn Hindoe Nationale Partij geleide regering treffen daarmee de 172 miljoen moslims in het land. Het handelsverbod is zeker voor de rundvleeshandelaren onder hen een ramp. Varkens en varkensvlees worden door moslims (en joden) als onrein beschouwd en zijn dus geen handelsalternatief voor wat de hindoes uit religieuze overwegingen als ‘heiige koeien’ beschouwen.

Het verbod heeft een forse invloed op de export van ‘beef’ uit India; een afname van 15% van de export is al gebleken. Dit heeft ernstig invloed op de traditionele veehouderij en mensen raken aan de bedelstaf. India telt naast de moslim-minderheid meer dan een miljard hindoes en zestig miljoen mensen met andere religies, onder wie christenen en boeddhisten.

Waterbuffels ook heilige ‘koeien’

De waterbuffel wordt niet als koe gezien; een koe is maar een van de vele rundersoorten. Maar ook op de handel en het transport van de waterbuffel is het oog gevallen van fanatieke hindoes; een hindoe mag een koe niets doen en niet eten maar ook geen ander rundvlees consumeren.

Dat heeft al geleid tot blokkades van wegen en aanvallen op transporten van waterbuffels naar de slachthuizen. De corrupte politie haalt ook een duit uit de geldzakken. Bij niet betalen wordt de chauffeur gewoon in elkaar geslagen.

Nazia Erum, een schrijfster die recent een boek over moslims in India publiceerde (‘Mothering a muslim’), zegt “Voor ons is het nu OK om mensen te haten. Deze wetgeving legitimeert haat”.

Bron: The Washington Post.

Foto’s en prenten

Aziatische koe, ook: gaur; wikimedia, curid, 49549176.

Redactie
Over Redactie 458 Artikelen
De auteursnaam van de redactie van Trefpunt Azië. Wij publiceren onder deze naam berichten van de redactie en bijdragen die niet onder naam van de bron kunnen worden geplaatst.

9 Comments

  1. In de Bangkok Post vandaag een bericht over een Hindu-bende die een Moslim-man doodsloeg omdat hij ‘heilige koeien’ zou hebben ‘gesmokkeld’. https://www.bangkokpost.com/news/general/1507622/cow-vigilantes-beat-muslim-to-death . Dit is geen op zichzelf staand incident. Vorig jaar vielen ‘cow vigilantes’ moslims aan omdat zij koeien naar de slacht brachten. Eén dode, veertien gewonden. Onder de huidige Hindu-nationalistische regering is geweld tegen moslims fors toegenomen, Deze realiteit zegt misschien wat meer over de motieven achter het nieuwe verbod op handel in koeien.

  2. Ruiken bovenstaande bemerkingen niet naar discriminatie van een heel volk… In de bruine jaren dertig was dat ook bon ton.
    Wat een platte kortzichtige clichévorming. Alle mensen over de hele wereld zijn gelijkwaardig. Niemand is Uebermensch of Untermensch. Respect graag!
    We zijn hier op Trefpunt Azië ver af van de verlichte mondiale burger met zijn idealen/illusies van gelijke mensenrechten voor alle mensen op deze gedeelde wereld. (‘Een smerig volk…’ Hallo, zeg!)

    Daarnaast! Vanuit het steeds groeiender ecologisch besef dat we in de nabije toekomst kilo’s en kilo’s minder (runds)vlees moeten gaan eten wegens zware belasting van het milieu, is dit verbod van de Indiase regering een zegen voor de mensheid.
    Welke regering in welk land kan heden zo’n ingrijpende maatregel nemen? En dat op miljardenschaal… Ze doen het vanuit een religieus ressentiment, ik geef toe, dat is een minpunt. (Maar bedenk: India: 1,32 miljard in 2016. Vergelijk Nederland: 17 miljoen / België: 11 miljoen. Haha! Peulenschil.) Ok, het is van de nood een deugd maken…
    Maar alle middelen helpen.
    En waarschijnlijk bakken de hindi’s op die manier een koekje van eigen deeg voor andersgelovigen. Waarom zouden ze niet?
    De schijnheilige westerse landen met hun Argentijnse McDonald-cultuur blijven intussen devoot zwijgen in hun nihil obstat aangaande milieueffecten.

    Zoals milieunormen op auto’s, zouden er milieunormen op biefstuk moeten komen. Wat is bijvoorbeeld de ecologische voetafdruk van zo’n Argentijns biefstuk? Alleen al het methaangas of de wereldreis… (In Bangkok maken de ‘Argentine steak Restaurants’ alleszins grote opgang.)
    Overigens is het van de gekke dat heden in een wereld met blijvend grote voedselschaarste en hongersnood nog van enkele woestijngodsdiensten aanvaard wordt dat ze voedseltaboes over de mensheid afroepen. Een fatwa over etenswaren, waar zijn we mee bezig? Nergens ook maar wetenschappelijk verantwoord. En ook ons redelijk verstand blokkeert erop. Tsja, geiten en schapen renderen in de woestijn, koeien niet, vandaar.

    Ik ben van vlak na WO 2. Mijn moeder zei: Wil je kieskeurig op mijn eten zijn, dan een week geen eten! Meestal was het melksaus met uien en brood en een braai spek. En ze nam mijn bord voor me weg.
    Op vrijdag geen vlees, gelukkig is het rooms-katholicisme wat gezonder van gedachten geworden na verloop van tijd. Wel kon vis, maar die was te duur in het Limburg ver van de zee. en dus alleen groenten, pardon melksaus met uien.
    En ja, ook homo’s zijn intussen mensen voor de roomsen.
    Om maar over de rechten van de dieren te zwijgen… Je kunt maar onverdoofd geslacht worden… Zie concentratiekampen, Pol Pot, de Armeense genocide door de Turken, Stalinistische goelags… China heeft zijn explosief aangegroeide bevolking in de laatste eeuw door varkensvlees kunnen voeden.
    Maar beter minder vlees natuurlijk.
    Oh, oh, inderdaad! Godsdienstgekte is in de westerse verklaring van de rechten van de mens ook een absoluut recht van den mensch, dacht ik! Respect voor IS. Zegt de Boeddha niet, dat men niets aan zijn situatie kan verbeteren, als men niet tot inzicht komt. Godsdienst is opium voor het volk, zei heer Marx al duizenden jaren geleden..
    Alle mensen over de hele wereld zijn aan elkaar gelijk. Culturen en godsdiensten zijn maar een vernisje.
    Ik heb barre maar boeiende tijden in India doorgemaakt. Ik heb me niet opgesteld als de verwende rijke westerling die op zijn wenken bediend wou worden en zijn ‘confort’ wou. Ik heb genoten in India, ik heb er armoede en ellende gekend, ik heb er gevloekt, ik heb verwenst maar ook liefgehad. super-onhygiënische toestanden meegemaakt. Ik snakte vaak naar een douche bij dat ‘vieze volk’. Vooral vond ik het niet fijn dat Indiase mensen je aanraken en betasten. Als ze op die manier willen testen of ik echt besta met mijn blanke huid, waarom niet. Maar zo leven zij! En de spirituele dimensie en de geestelijke rijkdom: onvergetelijk en niet in woorden te vatten.
    En ik leerde: Alleen als je mensen en volkeren aanvaardt zoals ze zijn, deel je het menszijn met ze. Ik ben niet beter of slechter dan zij zijn.

      • Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Wat een naar land, naar volk en ook nog eens een smerig land. Je wordt daar al ziek van de lucht die je inademt. Op Goa na heb ik in die twee maanden dat ik daar was, in Zuid-India, alleen maar negatieve ervaringen opgedaan. Wat een verademing met Thailand toen ik daar zeven maanden later doorheen reisde.

        • Bert, ik heb er geen enkel probleem mee dat je vertelt dat je in India alleen maar negatieve ervaringen opdeed. Ik heb hetzelfde wel eens gehoord (met de nadruk op ‘wel eens’) over Thailand. Ervaringen hebben twee kanten, jezelf en wat er om je heen gebeurt. Het is een wisselwerking waarmee ik overigens niet jouw ervaringen wil verdoezelen.

          Ik pleit er wel voor zeer persoonlijke en kortdurende ervaringen, hoe waar ook, niet uitsluitend te laten meewegen bij een oordeel over een heel (groot) land en volk.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*