IM: Kathinaviering Dhammakaya Nederland op 29 oktober

Ingezonden Mededeling

Zondag 29 oktober zal er in onze boeddhistische tempel, Koningstraat 47, Afferden een grote jaarlijkse viering worden gehouden. Het betreft de viering van Kathina, een viering die in het teken staat van vrijgevigheid, saamhorigheid en eenheid.

Kathina is een belangrijke viering in Theravada-boeddhistische landen zoals Thailand, Myanmar en Sri Lanka. Vele boeddhistische tempels vieren na de moesson binnen een maand een Kathina-viering. Deze ceremonie kan slechts één keer per jaar worden uitgevoerd. De retraite tijdens de moesson (Thais: phansa; einde van de zomer–begin van de herfst) is voor boeddhistische monniken een belangrijk periode, want deze periode wijden de monniken zich aan meer intensieve oefening van meditatie.

De Kathina-maand valt normaal gesproken in oktober of november, afhankelijk van de oude Indiase maankalender. De naam kathina komt van een houten installatie die in de tijd van de Boeddha door monniken gebruikt werd om pijen van te maken. In de landen waar het Theravada boeddhisme gepraktiseerd wordt is de Kathinaceremonie één van de voornaamste religieuze evenementen. Het wordt als een eer beschouwd om de pij aan te bieden.

Tijdens deze viering zal er ruwweg het volgende programma gevolgd worden:

8.30 u. Ontvangst
9.00 u. Ochtendrecitatie en meditatie
10.30 u. Ceremonie van de aalmoezenronde
11.15 u. Thaise lunch
13.00 u. Processie, meditatie, plechtigheid van de offerande van pijen aan de monnikengemeenschap, monnikengemeenschap geeft zegening
14.30 u. Groepsfoto, einde van de ceremonie

U bent van harte welkom om langs te komen en deel te nemen aan enig deel van het dagprogramma, volgens de aangegeven tijden.

Met vriendelijke groeten, namens de monnikengemeenschap van Wat Phra Dhammakaya Netherlands,

Luang phi Sander.

 

Sander Oudenampsen, LP
(Kloosternaam Khemadhammo)
Dhammakaya Nederland
Koningstraat 47
6654 AA Afferden (Gelderland)
Nederland
Tel.: +31-(0)6 8721 8821
www.dhammakayabenelux.org/nl
www.youtube.com/c/DhammakayabeneluxOrg

Deze pagina delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Google+
 

Lees ookgerelateerde berichten

Eén reactie

  1. Beste Óudere Broer’ Sander,
    Ik noemde je naam eens in een artikel over ‘het verdeelde boeddhisme’. Over de Dhammakaya beweging schreef ik het volgende:

    *de Dhammakaya beweging, het evangelisch boeddhisme

    De naam Dhammakaya verwijst naar hun geloof dat de Boeddha, de Dharma, in ieder mens aanwezig is (‘kaya’ is ‘lichaam’) en opgeroepen kan worden door een speciale vorm van meditatie geholpen door een kristallen bol. Dat verschaft een zodanig inzicht dat de persoon ‘in’ deze wereld kan zijn maar niet ‘van’ deze wereld is en dat zij kunnen handelen zonder de begeerte die alleen lijden met zich brengt.
    De oorsprong van deze beweging ligt in Wat Paknam. Vooral de non Chan werd bekend door haar grote kennis van het boeddhisme, haar meditatiepraktijken en haar charisma. Zij enthousiasmeerde anderen van wie de huidige abt van de Dhammakaya tempel in Nhakorn Pathom de bekendste is. Deze abt, Phra Dhammachayo, wordt gezien als een arahant, een heilige en bijna-boeddha. Hij bezit de gave van het gedachten lezen, heeft voorspellende visioenen en straalt een helder licht uit. Wonderen uit zijn kindertijd verwijzen al naar zijn latere status. Deze sekte kreeg een grote aanhang tijdens de economische ‘boom’ in de tachtiger jaren.
    Sanitsuda Ekachai (1998) beschreef de volgelingen als volgt: ‘De Dhammakaya beweging werd populair door het kapitalisme te integreren in het boeddhistische geloofssysteem. Dat sprak hedendaagse stedelijke Thais aan die efficiëntie, orde, netheid, elegantie, spektakel, competitie, gemak en onmiddellijke voldoening van begeerte hoog in het vaandel hadden staan’.
    De beweging is zeer actief in het verspreiden van haar boodschap in binnen- en buitenland. Zij richt zich vaak op universiteiten en de beter opgeleiden. Luang Phi Sander Khemadhammo is een zeer actieve Nederlandse volgeling. De meeste ‘main stream’ boeddhistische organisaties bestrijden de visie van Dhammakaya en zij wordt op het ogenblik vervolgd voor dubieuze financiële praktijken.

    https://www.trefpuntazie.com/inventarisatie-verdeeldheid-in-het-thaise-boeddhisme/

    Hoewel ik mezelf niet als een ‘boeddhist’ beschouw vind ik de verhalen uit het boeddhisme toch erg interessant en soms aangrijpend. Ik zou het leuk vinden als je iets zou willen vertellen over het boeddhisme in het algemeen en de Dhammakaya beweging in het bijzonder, zeker nu die beweging zo onder vuur ligt van de Thaise autoriteiten. Ik zou met name meer willen weten over de non Chan.

    Tino Kuis

Reageer

E-mail (wordt niet gepubliceerd)