Filmrecensie: Ze noemen me Baboe

Filmrecensie: Ze noemen me Baboe

De film ‘Ze noemen me Baboe’ gaat over Alima. Ze is gelukkig en voornemens lerares te worden. Totdat ze haar geboortedorp ontvlucht omdat een oom haar dreigt uit te huwelijken aan een Chinese schuldeiser. Dit is het verhaal van een meisje, ongeveer 20 jaar oud, uit Midden-Java dat naar Bandoeng in West-Java gaat om voor een Nederlands gezin te werken. Ze reist met hen mee naar Nederland. Daar raakt ze beïnvloed door Indonesische studenten die dromen over een onafhankelijk Indonesië.

Bij terugkomst komt haar Nederlandse familie tijdens de Japanse bezetting in een kamp terecht. Daardoor verliest Alima haar familie, werk en huis. Ze wordt verliefd op onafhankelijkheidsstrijder Riboet en raakt zwanger. Als hij na de capitulatie omkomt bij een politionele actie, wil haar familie dat ze ‘eerzaam’ trouwt met haar zwager. Maar Alima kiest ervoor om als alleenstaande moeder met haar dochter haar eigen weg te gaan in het onafhankelijke Indonesië.

Getuigenissen van kindermeisjes

Op basis van honderden films uit de jaren dertig en veertig, vaak amateurfilms van Nederlandse families, en getuigenissen van kindermeisjes vertelt maakster Sandra Beerends het verhaal van Alima. Het resultaat is een prachtige poëtische film waarbij de kijker voortdurend twee lagen ziet. Het verdicht verhaal van Alimi en de realiteit van de archief beelden en amateurfilms. Dit alles wonderschoon ondersteund door passende muziek van componist en klarinettist Alex Simu.

Baboe als beroepsgroep

Het verhaal van Alima staat symbool voor de verhalen van de baboes als beroepsgroep. Het toont de ingewikkelde koloniale relatie waarin zij zich als ‘bijna familie’ bevonden. Ze waren de spil van het Nederlandse familieleven in voormalig Nederlands-Indië, maar behoorden nooit echt tot die familie. In de roerige tijd rond de Tweede Wereldoorlog zorgde dat voor heftige dilemma’s en loyaliteitsconflicten.

De film is op het Nederlands Filmfestival in oktober 2020 bekroond met verschillende gouden kalveren: Beste Lange Documentaire en Beste Montage. Daarnaast is ‘Ze noemen me Baboe’ viel ook op het DOC.fest in München in de prijzen. Daar werd de film gelauwerd als beste documentaire.

‘Ze noemen me Baboe’ werd in juni 2020 uitgezonden door de NTR op de Nederlandse Publieke Omroep. Voor wie het toen gemist heeft of de film nogmaals terug wil zien ga naar NPO Start: https://www.npostart.nl/2doc/29-06-2020/VPWON_1266083.

Over Redactie 797 Artikelen
De auteursnaam van de redactie van Trefpunt Azië. Wij publiceren onder deze naam berichten van de redactie en bijdragen die niet onder naam van de bron kunnen worden geplaatst.