De Carabao experience: geweldige jaren!

Carabao Parool '01Het slotstuk: groot succes in Nederland en de CD Carabao-Inter

Gedurende de jarenlange samenwerking met Hans Vermeulen en Carabao ben ik diep in de Thaise muziekhistorie gedoken. Op een gegeven moment was ik vanaf de 60-er jaren popmuziek helemaal bij. Ik had een verzameling van meer dan honderd cassettes van diverse artiesten om voor mezelf het beeld te vormen van het ontstaan van de Thaise popmuziek en de ontwikkeling naar het huidige niveau.

Dat had ik nodig om Hans van commentaar te kunnen voorzien tijdens de urenlange sessies in de opnamestudio van Carabao in Bangkok. Hij moest zijn geest schoon houden waardoor nieuwe creaties het licht konden zien. Zo werkte het altijd het best tussen ons. Hij deed dit en ik deed dat.

Maar op gegeven moment was de koek tussen ons gewoon op en werd het voor mij tijd de bakens te verzetten. De klussen die we moesten doen waren af, er was teveel ‘vrije tijd’ en te weinig werk in Holland dus het werd hoog tijd voor wat nieuws.

Het zal rond 1999 zijn geweest dat we uit elkaar gingen en ik was vrij te doen wat ik wilde. Eerst ’n paar maanden rondgezworven in de regio met ’n klein tasje als enige bagage. Zo kom je op de meest afgelegen plekken en ontmoet je de meest uiteenlopende mensen. Sowieso als je alleen reist heb je veel meer aanspraak dan dat je als duo of meer reist!

Op een goede dag ging ik in de provincie naar ’n concert van Carabao. Geen toevalstreffer, want in die tijd draaiden ze wel 350 optredens per jaar, ’n ware live-gig-machine!

Het klikte meteen weer tussen ons en we bleven elkaar regelmatig zien. Toen ontstond het idee om een album te gaan maken geheel gevuld met oude hits maar opnieuw opgenomen, zodat het geluid fris, scherp en nieuw zou worden. De verouderde studio-apparatuur was allang vervangen en alles werd in snel tempo opnieuw opgenomen, sommige songs ietwat aangepast.

Mijn goede vriend Graham Keelahan studeerde destijds hier in Chiang Mai. Hij sprak en schreef vloeiend Thai, was ook gedreven om iets in de muziekbizz te doen, dus vroeg ik hem om ’n song (Ganja) voor mij letterlijk te vertalen in het Engels. Ik maakte de tekst beter passend en uiteindelijk besloot Aed het nummer op te nemen en toe te voegen aan hun toen nieuwe album CARABAO-INTER! Zelf had ik al ’n andere song (SamCha-Carabao) aangepast zodat die naar mijn idee beter liep. Het album kwam tenslotte in 2001 uit.

Carabao A2A '01
Zo zien historische foto’s eruit. Carabao speelt de Melkweg plat.

De Melkweg plat spelen

In die tijd werd in Amsterdam ’n nieuw festival georganiseerd. Er bleek interesse te zijn voor een band die al grote faam had opgebouwd in Thailand maar nog niet elders. Dus na veel geregel kwam Carabao op bezoek in Holland om te spelen bij het Access2Amsterdam-festival. We kregen de grote zaal van de Melkweg toegewezen. Ik wist zeker dat het een uitverkocht huis zou worden. Ik deed destijds zelf nog de promotie voor de band en trok alle registers open om dit waar te maken.

Carabao A'dam rondvaart '01
Optreden in Amsterdam, daar hoort een rondvaart door de grachtengordel bij

De ambassadeur van Thailand kwam naar Amsterdam om hen welkom te heten, we maakten ’n rondvaart door de grachten en ik verraste ze met haring uit het vuistje! Jarenlang had ik hun liflafjes moeten eten (waarvan ik vaak niet wist wat het was) en nu was het hun beurt om iets te eten wat ze niet eerder hadden geproefd! Ze vielen meteen door de mand. Al die leren jacks, laarzen, baarden en tattoos ten spijt waren alleen Aed en Thierry [sologitarist] bereid om ’n haring met uitjes te eten, verder niemand! De rest van de tijd kon ik maar beter eten voor ze regelen wat ze kenden, want wat de boer niet kent…

Alles liep volgens plan. Het Parool kwam met een hele pagina over Carabao en het optreden. We haalden zelfs het NOS-Journaal! Carabao ging inderdaad International!

Op de avond van het optreden in de grote zaal had ik ook pers uitgenodigd. Zij moesten zich melden op het balkon en zouden worden verwend met Thaise snacks. Ik had diverse persmensen bovendien verteld dat er voldoende Thaise vrouwen op dit evenement af zouden komen. Het balkon was in no time gevuld, de pers was er zelfs veel eerder dan het publiek, haha!

Dat publiek stroomde zo massaal toe dat de Melkweg tot de nok toe vol zat. Er waren voor de deur zelfs vechtpartijen om kaartjes te bemachtigen. Bij de Melkweg had men tot dan toe nog nooit zoiets meegemaakt.

Het optreden zelf verliep vlekkeloos. Zelfs ervaren persmensen waren verbaasd, raakten geïntrigeerd door het effect van Carabao op het publiek! Vooral het vrouwelijk deel liet zich gelden door met elke song luid mee te zingen.

Carabao brunch bij artiestenhotel achter Leidseplein A'dam 2001
Carabao brunch bij artiestenhotel achter Leidseplein A’dam 2001

Het Parool voorspelde al dat vrijwel alle Thaise restaurants op de avond van het optreden dicht zouden zijn en dat het zou ‘gonzen’ in de stad! Dat klopte, want door mijn promo-activiteit was ik in veel van die restaurants geweest om een poster op te hangen. Één ervan, de Thai-shop achter de Nieuwmarkt in A’dam, liet ik ook kaartjes verkopen. Dat deden ze zo goed dat er elke dag extra kaarten moesten worden bezorgd.

De organisatie van het A2A-festival had met VPRO-radio daags na optreden een akoestische set geregeld. Kortom, er was behalve het concert zelf veel response in de media. Ik wilde daarom met Carabao op de ingeslagen weg doorgaan, had veel verwachtingen: meer concerten, festivaloptredens met cd-distributie in Europa en de VS. Er ontstond echter onenigheid met de zakelijke leider van de band over wie welk percentage van toekomstige omzet zou krijgen. Dat was voor mij het moment om te stoppen, voordat ik er te veel energie in zou gaan steken.

Aed en ik zijn nog vrienden maar ik heb de Thai wel van ’n andere kant leren kennen gedurende deze hele periode. Soms voelt dat wat wrang aan. Aed verschuilde zich bijvoorbeeld vaak achter anderen om maar niet door mij op zijn verantwoordelijkheid te worden aangesproken. Ik heb het maar zo gelaten. Waar geen wil is, is geen weg. Jammer want er waren nog andere projecten die best kans van slagen hadden gehad als ze naar mij hadden geluisterd.

Met voldaan gevoel terugkijken

Carabao moet het de laatste jaren voornamelijk van optredens hebben. Wat kunnen ze anders? Cd’s werden en worden veel minder verkocht door het illegaal kopiëren via het internet. De enige bron van inkomsten zijn de live optredens en die zullen ze blijven doen zolang als het kan. Achter Carabao staat een organisatie van in totaal zo’n vijftig mensen. Die monden moeten allemaal worden gevoed. Deels zal dat ook gebeuren uit de omzet van het energiedrankje Carabao, dat Aed op de markt heeft gebracht. Ik schreef al eerder over dit project, een groot succes dat hem geen windeieren heeft gelegd.

En ik? Aan mijn jaren met Carabao denk ik met veel plezier terug. Financieel heb ik er weinig aan overgehouden, werkte met hen vooral op basis van onkostenvergoeding. Voor mijn imago als pop-promotor en organisator is de ‘Carabao experience’ natuurlijk prima geweest. Daarna ben ik verder mijn eigen ding blijven doen, kon goed leven van mijn inkomsten als reisleider in de regio. Ik heb dat nog jaren met veel plezier van en voor de mensen gedaan.

Als ik nu ergens een Carabao-song hoor bekruipt me een voldaan, tevreden gevoel. Vaak is het een nummer van die Inter-CD, daar komen ze steeds weer op terug…. Dat streepje heb ik mooi verdiend!

Op de cover: de Carabao experience op Samui. Met frontman Aed, Hans Vermeulen en links onze auteur Peer Evers

Peer Evers
Over Peer Evers 6 Artikelen
Peer Evers is van jaargang 1952. Op jeugdige leeftijd ging hij in het buitenland werken. Halverwege de jaren tachtig vestigde hij zich in Bussum. Hij werd eigenaar van een productiebureau dat muziekevenementen organiseerde. Ook deed hij de productie van muziekvideo's en management voor artiesten. Eén van zijn belangrijkste cliënten was Hans Vermeulen, bekend van Sandy Coast, Rainbow Train en The Rest en producerswerk voor de zangeressen Anita Meijer, Margriet Eshuis en Ruth Jacott en talloze achtergrond koortjes. Het tweetal produceerde ook commercials en tv-werk. Sinds Peer met Vermeulen de studio van Carabao, één van Thailands bekendste muziekgroepen, betrad is hij in Thailand gebleven. Dit alles vanwege z'n eeuwige passie voor muziek! Peer is single father, leeft met zijn dochter met veel plezier en liefde in Pai (Noord-Thailand). Hij is een schat aan ervaringen rijker én gezegend met een grote vriendenkring! Het levensmotto van Peer: "It is nice to be nice"!

1 Comment

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.