Thailand: Dagblad The Nation niet langer in gedrukte versie

Voor wie heeft opgelet, kwam het niet als een verrassing. Want Dagblad The Nation, een van Thailands bekendste Engelstalige kranten werd alsmaar dunner. Gisteren werd het officieel bevestigd door Somchai Meesaen, de directeur van The Nation Multimedia Group. Vanaf 1 juli zal de krant niet langer gedrukt verschijnen, maar gaat wel verder met een online versie. Als reden gaf Somchai op de steeds verder dalende inkomsten van de krant, die resulteerden in een jaarlijks verlies van 3 miljoen Baht gedurende de laatste tien jaar.

The Nation zag het licht in 1971 als een progressief alternatief voor de meer conservatieve Bangkok Post. Ook in die dagen moesten voorstanders van democratie het opnemen tegen de houdgreep van militaire dictatuur. Maar The Nation, die financieel nooit erg sterk stond, was in vergelijking tot de Bangkok Post nooit meer dan een steekvlieg op Thailands politieke podium.

Pionieren met The Nation

Begin jaren tachtig ging ik voor ze werken als redacteur en schreef voornamelijk voor speciale bijlagen, die geen mens las, maar aardig wat advertenties opleverden. De krant was toen nog ondergebracht in enkele shop houses op Sukhumvit, soi 42, waar iedereen boven op elkaar zat. Het was nog lekker pionieren en een klein wonder dat we er elke dag weer in slaagden een volwaardige krant uit te brengen.

Chiangmai

Later verhuisden we naar een groter pand eveneens in soi 42. Maar ook daar werkten we nog altijd op oude Remingtons en werd de opmaak met knippen en plakken in elkaar geknutseld. Eind jaren 80 verhuisde ik naar Chiangmai, maar bleef freelance schrijven voor de Focus bijlage, min of meer de tegenhanger van Outlook van de Bangkok Post.

Met The Nation ging het in die dagen financieël wat beter. In Chatichai Choonhavan had Thailand weer eens een gekozen premier. De economie groeide jaarlijks met meer dan tien procent, waar ook The Nation van wist te profiteren. Dat ging door tot in de jaren 90, toen de Aziatische crises de opbrengsten uit advertenties, in het bijzonder uit de onroerend goed sector, wegvaagde.

Hoofdredacteur Suthichai Yoon

In 2000 begon The Nation onder leiding van hoofdredacteur Suthichai  Yoon haar eigen televisiestation. Hij zou hem de bijnaam Khun Na Grap (na krab = nietwaar) opleveren aangezien hij dit woord kwistig bezigde in zijn televisieprogramma’s. Maar financieël kwam The Nation er niet meer bovenop. Tijdens het bewind van Thaksin, die in 2006 werd afgezet door een militaire staatsgreep, zou de krant nog eenmaal zijn oude vechtlust laten zien. In vaak felle politieke columns, werd hij beschuldigd van corruptie en machtsmisbruik.

Progressief imago

Suthichai Soon

Daarna ging The Nation zich profileren als ‘the leading business newspaper’. Waarschijnlijk was het een ultieme poging te redden wat er nog te redden viel. Maar het mocht niet baten. Begin vorig jaar werd The Nation overgenomen door een conservatieve mediagroep. Suthichai Yoon haakte af en daarmee verdwenen ook de laatste restjes van het progressieve imago van de krant. Binnenkort ligt The Nation  niet meer in de kiosken en boekenwinkels. Daarmee behoort de eigenzinnige stem van een steekvlieg, die Thailand tijdens vele turbulente jaren toesprak, voorgoed tot het verleden. En heeft het land er een stukje folklore bij.

Antonin Cee
Over Antonin Cee 127 Artikelen
Antonin Cee woont sinds eind jaren tachtig in Chiangmai en voert themareizen uit. Hij studeerde filosofie aan de Universiteit van Montpellier in Frankrijk en werkte enige tijd als redacteur bij The Nation in Bangkok. Ook schreef hij artikelen voor verschillende Nederlandse, Belgische en Engelstalige magazines. Met zijn dertienjarige dochter vormt hij een eenoudergezin en brengt elk jaar enige tijd door in Zuid-Frankrijk. Hij publiceerde een bundel met verhalen uit Thailand getiteld ‘Tussen Eigen en Ander’, dat per internet te bestellen is bij www.freemusketeers.nl en in Thailand via tusseneigenenander@hotmail.com. Eveneens verkrijgbaar in de Nederlandse en Belgische boekhandel (ter besparing van verzendkosten).

1 Comment

  1. The Nation is nu sinds een paar jaar overgenomen door ultra rechtse belangen. Dezelfde eigenaar als Thai Post en Manager: het is nu niet meer dan een mondstuk voor de conservatieve Thaise Bangkok elite en de junta.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*