Cambodja. Phnom Penh Post aan banden gelegd

Phnom Penh Post bastion van de vrije pers aan banden gelegd

The Phnom Penh Post, bastion van de vrije pers in Cambodja, is aan banden gelegd. De krant is verkocht aan een Maleisische investeerder die banden heeft met premier Hun Sen. Hiermee is volgens critici de volgende stap gezet naar regelrecht autoritarisme.

De Engelstalige krant meldde op zondag zelf de verkoop. De investeerder is Siva Kumar G. Leidinggevende van een pr-bedrijf dat voor premier Hun Sen heeft gewerkt. De verkoop komt ongeveer zeven maanden nadat de overheid The Post’s rivaal The Cambodia Daily had beschuldigd dat ze voor miljoenen dollars aan belasting ontdoken hadden, twee maanden voor de algemene verkiezingen. De Amerikaanse eigenaar werd het land uitgezet en de redactie kwam op straat te staan. Hiermee was de ‘Post’ nog het enige onafhankelijke medium in het Zuidoost-Aziatische land, dat steeds meer verwordt tot een dictatuur. Vandaag werd bekend dat vier journalisten ontslag hebben genomen en hoofdredacteur Stuart White het bijltje erbij neer heeft gelegd.

Onafhankelijkheid

Er was tot nu toe geen indicatie in de berichtgeving van The Post dat zijn onafhankelijkheid in het gedrang was gekomen, volgens verschillende politici en journalisten die de politieke ontwikkelingen volgen. Maar de hoofdredacteur nam desondanks ontslag en de stemming in de redactie is grimmig. De dagen van de Post als een trotse, onafhankelijke lokale Engelstalige krant zijn geteld is de verwachting.

Cambodja. Phnom Penh Post bastion van de vrije pers aan banden gelegd
Boulevard Phnom Penh. Foto: Bert Vos

Een kwarteeuw geleden, toen de Verenigde Staten en Europa Cambodja hielpen te herbouwen na de verwoestingen door de Rode Khmer, werden miljarden dollars aan steun gegeven in een poging om Cambodja om te vormen tot een liberale democratie. Maar de afgelopen jaren is Hun Sen, die steeds meer sancties tegemoetziet vanuit het buitenland, in toenemende mate afhankelijk van politieke en financiële steun van China. Hoewel het land in naam democratisch is, heeft de langstzittende leider van een land in Azië de persvrijheid aan banden gelegd, tientallen critici en tegenstanders gevangen laten zetten en de oppositiepartij CNRP, ontbonden. Blijkbaar met de zegen van Beijing.

Verdwijnen Phnom Penh Post

“Verkoop of geen verkoop, persvrijheid in Cambodja bestaat bijna niet meer”, zegt Kem Monovithya, adjunct-directeur-generaal van de oppositiepartij en dochter van partijleider Kem Sokha. Hij werd in september opgepakt en beschuldigd van het beramen van een door de Verenigde Staten gefinancierde coup. Een aanklacht die hij ontkent. Sam Rainsy, de voormalige leider van de oppositiepartij, die vorig jaar ontslag nam onder druk van de regering en nu in Parijs woont zei dat The Post onlangs twee van zijn brieven van hem had gepubliceerd, maar dat hij niet verwachtte dat het nieuwe management die praktijk voortzet. De vooruitzichten voor vrije en eerlijke verkiezingen ziet hij somber in. Maar het verdwijnen van The Phnom Penh Post als een onafhankelijke krant maakt die vooruitzichten nog erger, vertelt hij vanuit zijn ballingoord.

De verkoop van de krant kan erop wijzen dat de regering heeft besloten dat het niet langer nodig is om vrije media toe te laten in het land, als concessie voor het verkrijgen van westerse hulp nu China de belangrijkste beschermheer is en die heeft geen interesse in vrije pers en vrijheid van meningsuiting.

Cambodja. Phnom Penh Post bastion van de vrije pers aan banden gelegdVrije pers

De nieuwe eigenaar zegt in een verklaring dat hij de principes van vrije pers en de onafhankelijkheid van de 26-jarige krant zal handhaven zonder inbreuk te plegen op de wetten en regels van het Koninkrijk Cambodja. Maar daar denken de meeste journalisten anders over.

Afgelopen weekend publiceerde de krant een artikel waarin jaren van samenwerkingsverbanden tussen het internationaal opererende public relationsbureau Asia PR en de Cambodjaanse en Maleisische regeringen werden onderzocht. Maar van hogerhand werd gevraagd het verhaal te verwijderen. Voor hoofdredacteur Stuart White reden om zijn ontslag in te dienen, mailt hij vanuit New York. “Ik kreeg geen reden te horen van het waarom, mij werd verteld dat het een direct bevel was van de nieuwe directie”, aldus White.

Bron: The Phnom Penh Post

Bert Vos
Over Bert Vos 75 Artikelen
Bert Vos is journalist, publicist en ZZP'er in Amersfoort. Hij is ook een enthousiast Thailand-reiziger.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*