De vastentijd is begonnen: boeddhistische monniken blijven in de tempels

 

De vastentijd is begonnen:
Foto: Berthy Jenner

De traditionele vastentijd voor boeddhistische monniken in Zuidoost-Azië is deze week begonnen De volgers van boeddha, in landen als Birma, Laos en Thailand, komen drie maanden hun tempel niet uit. Toegewijden bezoeken de ‘wat’ om verdienste te vergaren en respect te tonen. Daarbij worden voedsel en andere giften gedoneerd. Dat meldt de online krant Het Boeddhistisch Dagblad.

De vastentijd is begonnen:

Gedoneerde giften zijn onder meer khao tom mat (een rijstlekkernij), gewaden, kaarsen, wierookstokjes, bloemen en huishoudelijke artikelen. Op de eerste dag van de vastentijd leveren devote boeddhisten hun bijdrage door ‘goed te doen’. Dat begint meestal met het geven van aalmoezen, gevolgd door andere offers in de tempels gedurende de dag. ’s Avonds is er een kleurrijke kaarslichtprocessie. De volgelingen gaan naar de tempel en volgen de monniken in een processie met kaarsen, bloemen en wierookstokjes in hun handen. Ze cirkelen drie keer om de tempel heen, bidden en doen wensen. Dit alles ter ere van de Boeddha.

Boeddhistische vastentijd

De vastentijd is begonnen:
Wat Pho. Foto: Bert Vos.

De boeddhistische vastentijd is een jaarlijkse drie maanden durende retraite die plaatsvindt tijdens het regenseizoen. De monniken blijven in een tempel en leggen na het avondgebed op deze dag een gelofte af. Voorafgaande van deze periode van bezinning en retraite worden in het hele land de tempels, tempelterreinen, gebouwen en kamers schoongemaakt.

De tempelbewoners bereiden zich zo voor om de verwachte menigte van toegewijden te verwelkomen die komen om aalmoezen te geven en verdienste (tamboen) te doen.

 

Oranje gewaden

De mannen in hun oranje gewaden en nonnen in het wit moeten zich lichamelijk en geestelijk voorbereiden op hun geestelijke isolatie van drie maanden. Er zijn zwerfmonniken, die geen vaste verblijfplaats hebben. Zij moeten voor de vastentijd een tempel vinden om hen te huisvesten, omdat ze tijdens deze drie maanden niet mogen reizen.

Nieuw startpunt

De vastentijd is begonnen:
Wat Phnom, Phnom Penh. Foto: Bert Vos.

Veel Aziaten zien deze eerste vastendag, net als Nieuwjaarsdag bij ons, als een startpunt om opnieuw te beginnen. Ze nemen zich voor om slechte gewoontes, zoals roken en het drinken van alcohol op te geven. Hoeveel er daarin slagen? Daar zijn geen cijfers overbekend. Dat weet alleen de Boeddha.

Bron: Boeddhistisch Dagblad.

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox? Zie hier.

 

Redactie
Over Redactie 571 Artikelen
De auteursnaam van de redactie van Trefpunt Azië. Wij publiceren onder deze naam berichten van de redactie en bijdragen die niet onder naam van de bron kunnen worden geplaatst.

5 Comments

  1. De twee boeddhistische feestdagen, 16 en 17 juli

    3 Asanha Puja

    วันอาสาฬหบูชา (fonetisch: wan aasǎanhà boe:chaa), Aasǎanhà is de achtste maanmaand. Meestal geschreven als Asanha Puja dag.

    Betekenis van deze dag
    Op deze dag wordt de eerste preek van de Boeddha herdacht vlak na zijn Verlichting. Ze werd aangehoord door zijn eerste vijf discipelen. Hij legde de vier Edele Waarheden uit:
    1.de onvermijdelijkheid van het lijden (misschien beter uitgedrukt als de essentiële onvolkomendheid van het bestaan)
    2.dit lijden komt voort uit verlangen en gehechtheid
    3.het is wel degelijk mogelijk te ontsnappen aan het lijden
    4.dat kan door het volgen van het Achtvoudige Pad dat leidt naar die Verlichting.

    Dat Achtvoudig Pad bestaat uit het juiste inzicht, de juiste intentie, de juiste woorden, de juiste handelingen, het juiste levensonderhoud, de juiste inspanning, de juiste opmerkzaamheid en de juiste concentratie. Ook op deze dag zijn er festiviteiten en ceremonieën in de tempels.

    4 Khâo Phansǎa

    วันเข้าพรรษา (fonetisch: wan khâow phansǎa). In Thailand Khâo Phansǎa of kortweg Phansǎa genoemd. In het Pali is het Vassa, ook dit hoor je wel eens.

    Betekenis van deze dag
    Deze dag is het begin van de drie maanmaanden durende regenretraite, in het Engels wel onjuist ‘Buddhist Lent’ genoemd.

    De legenden zeggen dat de boeren bij de Boeddha klaagden dat de monniken het pas geplante gewas vertrapten. Dit was nog in de tijd dat de monniken voortdurend rondtrokken en met iedereen een gesprek aangingen. De Boeddha schreef vervolgens voor dat de monniken in die tijd in een tempel moesten verblijven. Alleen hoogstnoodzakelijk reizen werd toegestaan. Tegenwoordig verblijven de monniken altijd in de tempel.

    Ook op deze dag zijn er optochten met brandende kaarsen. Van de monniken wordt verwacht dat zij zich in deze tijd intensief wijden aan meditatie. Leken leggen vaak een gelofte af deze drie maanmaanden geen vlees te eten en geen alcohol te nuttigen. Cultuur sensitieve buitenlanders hebben daar begrip voor.

      • Inderdaad. Khao Tom ( Lao : ເຂົ້າ ຕົ້ມ ; Thai :ข้าวต้ม , uitgesproken als [kʰâ (ː) w tôm] ; ook gespeld als kao tom ), of khao tom mat ( Thai :ข้าวต้ม มัด , uitgesproken als [kʰâ (ː) w tôm mát] ) is een Zuidoost-Aziatisch dessert onder Laotiaanse en Thaise mensen, bestaande uit gekruide gestoomde plakkerige rijst gewikkeld in bananenbladeren. [1] Andere namen zijn khao tom mad , khao tom kluai en khao tom phat, en khao tom luk yon . Gerechten die lijken op khao tom mat kunnen ook worden gevonden in de Filippijnen (bekend als suman ) en Indonesië ( lepet ).

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*