Visual Arts in Bali: standaardwerk over Balinese kunst in vorige eeuw

Het lijvige en rijk geïllustreerde Visual Arts in Bali, (oktober 2018) is door de presentatie en de schrijfstijl (in het Engels) geschikt gemaakt voor een breed publiek. Het boek, samengesteld door kunstkenner Wim Bakker, geeft een rijk geïllustreerd overzicht van de Balinese beeldende kunst in de 20ste eeuw.

Bakker beschrijft een eeuw van verandering in de manier waaronder Balinese kunstenaars volgens traditie werkten en hoe zich dat ontwikkeld heeft. Er was namelijk een kloof, in vorm, functie en esthetiek, tussen de traditionele Balinese en de westerse kunst. Onder invloed van koloniale regels en de komst van veel buitenlanders werd die steeds kleiner. Het hindoeïstische Bali was en is populair onder westerse kunstenaars, waarbij een deel zich op het toeristeneiland vestigde. Waardoor ontstond er een wederzijdse dynamiek in de beeldende kunst ontstond. Daarbij speelden veranderende sociale en politieke omstandigheden ook een grote rol.

Uitgebreid netwerk

De kunsthistoricus volgt in zijn boek de ontwikkelingen in de Balinese kunst. Vanaf het begin van de 20ste eeuw toen de Nederlanders hun koloniale stempel op de samenleving drukten, tot de jaren ’90. Hij en zijn echtgenote Marian bezoeken het eiland sinds 1972. Ze bouwden in de loop der jaren een uitgebreid netwerk op onder Balinese kunstenaars en kunsthandelaren. Ze waren en zijn bevriend met internationaal befaamde en inmiddels overleden kunstenaars. De auteur tekende hun verhalen op en verwerkte ze in Visual Arts in Bali. Een persoonlijke touch die het standaardwerk een niet te onderschatten meerwaarde geeft. Evenals de vele nooit eerder gepubliceerde kunstwerken en foto’s in dit bijzondere kunstboek.

Bert Vos, Recensie, Balinese kunst, Visual Arts in Bali

Visual Arts in Bali is een boek voor iedereen, kunstenaar of niet, die geïnteresseerd is in Balinese kunst en de cultuur en meer wil weten over de achtergronden ervan en de onvermijdelijke veranderingen in de roerige 20e eeuw. En het staat leuk in je boekenkast.

Visual Arts in Bali
Samensteller en auteur: Wim Bakker
Eindredactie: Willem Campschreur